INDRUKWEKKEND EERBETOON JAN ALMA

VOORMALIG TOPCOACH WEER EVEN TERUG BIJ HELLAS

Den Haag – Het was een emotioneel moment. Een halve minuut voor het einde van de wedstrijd vroeg coach Nico Stet een time-out aan. Alle spelers van Hellas groepeerden zich om de voormalig toptrainer Jan Alma die op een stoel naast de wisselbank zat. Zij betrokken de grijze eminentie nadrukkelijk in hun yell. Een indrukwekkende hommage aan de man, die zo veel voor het Nederlandse handbal heeft betekend.

Het was het slot van een wedstrijd die geheel in het teken had gestaan van Hellas-icoon Jan Alma. De 78-jarige Hagenaar kwakkelt met zijn gezondheid. Alle denkbare operaties heeft hij de voorbije jaren moeten ondergaan. Hij wilde zo graag nog een keer een wedstrijd live bijwonen. De huidige trainer/coach van de mannen van Hellas, Nico Stet, pikte die wens op. Hij zorgde ervoor dat de droom van zijn leermeester in vervulling kon gaan. ,,Ik heb zo veel van die man geleerd. Ik heb gespeeld onder hem en daarna heb ik als trainer alle fijne kneepjes van het vak van hem doorgekregen,” aldus Stet die nog steeds met veel ontzag praat over zijn grote voorbeeld.

BEVLOGEN COACH

En wat genoot de hoofdpersoon met volle teugen. Op een speciale stoel direct naast Stet volgde hij de verrichtingen van de Hellenen. Jonge gasten, die de prestaties van de nu al legendarische Alma alleen maar kennen uit overlevering. Of van de verhalen van hun vaders en moeders die hij ook jaren heeft getraind bij Hellas. Ze waren ook naar de Laan van Poot gekomen om hun vroegere oefenmeester nog een keer in actie te zien als bevlogen coach.

Want alleen maar stil zitten kijken, nee, dat is niks voor de ’handbalgekke’ Alma. Ook in het duel van het huidige, jeugdige Hellas met titelkandidaat Tachos was hij alert. Hij coachte mee. ’Meer bewegen. Meeschuiven in de dekking. Doe die handen omhoog. Speel wat rustiger in de aanval’. Het was alsof de tijden van weleer terugkeerden. De periode dat Alma de vrouwen van Hellas vanuit de jeugd omhoog stuwde naar landstitels. De jaren dat hij de mannen van Hellas, Hermes, Quintus en Aalsmeer grote prijzen liet winnen. De glorieuze tijd als bondscoach van de nationale vrouwenploeg tijdens het WK. Je hoorde zijn stem weer schallen vanaf de kant. Deskundig, corrigerend, overtuigend, geen tegenspraak duldend.

BROZE GEZONDHEID

Jan Alma was het prototype van de trainer voor wie iedereen automatisch ontzag had. Ook nu weer, ondanks zijn broze gezondheid, straalde hij die kracht en onverzettelijkheid uit. ,,Ik heb ervan genoten,” zei hij glunderend met zijn steun en toeverlaat Mieke Pottuyt aan zijn zijde.  ,,Wat prachtig dat ze dit georganiseerd hebben. Ik krijg hier zo’n enorme boost van. De adrenaline giert door mijn lichaam. Heerlijk. En ze hebben goed gespeeld. Ik ben zo blij, dat ze gewonnen hebben.”

Ook dat is Jan Alma ten voeten uit. Aan verliezen had hij, zoals het een echte sportman betaamt, een grote hekel. En ook nu nog telde alleen maar winnen voor hem. De jeugdige discipelen van zijn geliefde club konden hem wat dat betreft geen mooier cadeau geven. Hij ging na afloop mee de kleedkamer in.

,,Het was weer als vanouds. Samen de overwinning vieren. Juichen. Dollen met elkaar. Geweldig,”  vond Alma die de spelers en begeleiding verraste met een origineel Hellasspeldje in de vorm van een komeet. Het was de afsluiting van een avond vol emoties, warme herinneringen en een magistraal eerbetoon aan een groot oefenmeester.

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

HENDRIKS EN FAVRE IN SELECTIE HELLAS
Met de bus mee naar de halve finale beker van de dames