Interview met Daan Kulker AD-Haagse Courant

ROTSVAST GELOOF IN HELLAS

DAAN KULKER REKENT OP ZEGE IN DERBY TEGEN DIOS

PETER LOTMAN

Den Haag – De supporters hebben er lang naar uitgekeken, maar eindelijk staat er zaterdag weer een derby bij de mannen in de eerste divisie handbal op het programma. Het Haagse Hellas ontvangt streekgenoot DIOS en al eerder vormde die tweestrijd een waar spektakel. Voor Helleen Daan Kulker is de prognose niet lastig. ,,Wij winnen op zeker.

De zelfverzekerdheid is kenmerkend voor de pas 21-jarige krullenbol. Niks voorzichtig zijn met uitspraken. Met die typisch Haagse bluf en een brede grijns op zijn gezicht is hij er echt van overtuigd dat Hellas de partij zal winnen.

,,Wij hebben gewoon een betere ploeg. Waarom zou ik me dan verschuilen? Wij trainen veel meer dan DIOS en hebben dus een betere conditie. Dat zal zeker in de laatste fase van de wedstrijd de doorslag geven. Bovendien spelen wij een hoog tempo en daar heeft DIOS geen antwoord op.”

Het verschil in trainingsarbeid is inderdaad aanzienlijk. De Hagenaars van trainer/coach Nico Stet trainen vier keer per week met de bal en dan nog eens tweemaal in het krachthonk. De formatie uit Den Hoorn, onder leiding van de nieuwe oefenmeester Joris Witjens, houdt het op twee keer per week. Toch is de fysieke kracht van DIOS gevreesd. Puur op inzet en wilskracht behaalden zij tot nu toe toch aansprekende resultaten.

Midopbouwer Kulker is daar niet benauwd voor. ,,Wij gaan uit van onze eigen kracht. Als wij ons hoge tempo spelen, kunnen zij niet aanhaken. Ja, in het begin, misschien even. Maar in de tweede helft gaan wij er overheen,” aldus de man die bij Hellas als spelbepaler de lijnen uitzet binnen het veld.

Kulker staat bekend om zijn licht ontvlambare karakter. Hij wil nog wel eens tegen een kaartje en een tijdstraf oplopen. ,,Maar”, zegt hij lachend, ,,ik ben al een stuk rustiger geworden. Ik wil altijd winnen en kan dus slecht tegen mijn verlies. Daardoor kan ik nogal fel reageren. Dat is niet goed en dat weet ik ook wel. Ik moet ook geen commentaar geven richting scheidsrechters. Ik krijg dat ook goed te horen van de coach en van mijn teamgenoten. Het gaat steeds beter.”

Zijn explosieve karakter heeft ook een positieve kant. Kulker is door zijn temperament snel, beweeglijk en lichtvoetig. Hij kan met een flitsende schijnbeweging zijn verdediger passeren en scoren. Maar ook een van zijn ploeggenoten vrijspelen. ,,En dat vind ik eigenlijk nog het mooiste. Ik heb niet zo’n afstandsschot, maar in de kleine ruimte kan ik goed uit de voeten.”

Kulker begon als mini met handballen bij EHC in Leidschendam. De club die al zo veel talenten afleverde aan de Haagse regioclubs in de top. Na een jaartje Hercules verkaste de student Sport en Bewegen aan het Mondriaan College in Delft naar Hellas. De Haagse club was toen net gepromoveerd naar de eredivisie. Vervolgens maakte hij ook de degradatie mee. ,,Maar dit seizoen keren we weer terug naar het hoogste niveau,” is zijn stellige overtuiging. ,,Wij horen daar gewoon thuis. We gaan voor de titel en dat gaat lukken ook. Ik ben overtuigd van de kracht van deze geweldige ploeg.”

AD HAAGSCHE COURANT

Extra dimensie voor coach Joris Witjens