KEVIN PRONK EXPONENT VAN JONGE TALENTEN BIJ HELLAS

‘EEN DERBY IS ALTIJD BIJZONDER EN DIE WIL JE BESLIST WINNEN’

Het zal even wennen zijn: de klassieke handbalderby tussen Hellas en WHC/Hercules zonder toeschouwers. Volle zalen trok de clash tussen de beide Haagse rivalen elk seizoen. Toch zal ook zaterdag de strijd er niet minder om zijn en kunnen de supporters via de livestream op afstand meegenieten.

Kevin Pronk, de allround opbouwspeler van de Hellenen, verheugt zich ondanks het gemis van die bijzondere sfeer toch op de confrontatie met de stadgenoot. ,,Jammer natuurlijk, maar dat geldt voor veel sportwedstrijden en evenementen. Deze alternatieve competitie is een goed initiatief, want we kunnen nu eindelijk weer lekker handballen. Zo’n derby is altijd bijzonder en zal ook nu weer spannend worden. Wat voor een competitie het ook is, zo’n wedstrijd wil je gewoon altijd winnen.”

Aan spanning en sensatie inderdaad nooit gebrek. De twee laatste ontmoetingen eindigden beide keren in een overwinning met één doelpunt verschil. In december 2019 won WHC/Hercules, na een achterstand van 28-25, met 28-29 aan de Laan van Poot. Een jaar later, in september 2020 als opening van het seizoen dat abrupt werd afgebroken, zegevierde Hellas thuis met 21-20. Het waren zinderende duels met de toeschouwers op de banken.

SPELBEPALER

De 19-jarige Pronk heeft geen idee hoe het dit keer zal verlopen. ,,We weten niet hoe fit iedereen is. Wij hebben op 1 maart na lange tijd de trainingen hervat. In het begin was dat best wennen, omdat ik redelijk lang heb stilgezeten tijdens de lockdown. We worden een aantal keer per week getest en dat is heel goed. Dat is top geregeld binnen de vereniging.”

Pronk is door zijn spelinzicht, gevaarlijke schot en beweeglijkheid bij uitstek geschikt om als midopbouwer/spelbepaler te fungeren. Hij kan op termijn op die plek de rol overnemen van routinier Loek van Bergen en Henegouwen. Ook op de beide andere opbouwposities kan Pronk goed uit de voeten. ,,Sinds de jeugd speel ik al op alle drie opbouwplaatsen. Het maakt mij ook niet uit. Ik speel waar de coach mij wil hebben.”

De man die daar over gaat, is Maarten Roestenburg, dit seizoen voor het eerst de trainer/coach van Hellas. ,,Kevin is een ruwe diamant, een groot talent. Hij kan links, midden en rechts spelen. Hij is niet bang en schiet uit alle standen. Hij kan in de toekomst zeker de spelbepaler van Hellas worden. Hij moet zijn lichaam nu doorontwikkelen met krachttraining. Dan gaan we heel veel plezier aan hem beleven.”

GROTE ROL

De klik met Roestenburg is top vindt Pronk, die begon in de jeugd van Hermes en sinds zijn elfde jaar voor Hellas uitkomt. ,,Maarten speelt een grote rol in de hechte band die we binnen het team hebben. Hij leert ons veel, maar hij vindt gezelligheid en lol maken óók heel belangrijk. Als het serieus moet, laat hij dat duidelijk merken. Die balans is perfect voor ons”, aldus Pronk, die na een tussenjaar zich inmiddels heeft ingeschreven voor de studie Sportkunde.

De goede jeugdopleiding van Hellas brengt regelmatig topspelers voort. Het noodlot is, dat  die dan ook weer snel door andere clubs worden weggeplukt. Samir Benghanem, Bart Ravensbergen, Donny Vink, Pepijn Michielsen, René de Knegt, Rob Goudriaan, Robin Nagtegaal, Marnix Roos, zo maar een paar namen, die vertrokken bij de Haagse club en nu furore maken bij Nederlandse of buitenlandse topclubs en zelfs in Oranje.

Over zijn eigen ambities kan Pronk nog niet veel zeggen. ,,Het is natuurlijk de droom van iedere speler om naar het buitenland te gaan of naar een grote club in Nederland. Maar ik heb nog veel te leren bij Hellas. Als er ooit een aanbod komt, ga ik daar goed over nadenken en me laten adviseren door de mensen om mij heen.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Overlijdensbericht - Arie Rotteveel