KLASSE TUSSEN DE PALEN

CLUBS IN DE RIJ VOOR DOELMAN BART RAVENSBERGEN

Den Haag – De Nederlandse handballers plaatsten zich onlangs voor het WK in Bosnië-Herzegovina. Een geweldige prestatie van bondscoach Joop Fiege en zijn jeugdige adepten. De onbetwiste uitblinker in Jong Oranje was keeper Bart Ravensbergen. De 19-jarige doelman van Hellas werd uitgeroepen tot de beste speler van het toernooi.

Met als tegenstanders Slovenië, IJsland en Oekraïne was de kwalificatie van Oranje al een mijlpaal op zich. De sterke prestaties van Ravensbergen werden nog eens extra bejubeld. In het sleutelduel met IJsland speelde hij een wereldpartij en had maar liefst dertig belangrijke stops. Hij ontmoedigde de vijandelijke schutters dusdanig dat de uiteindelijke overwinning voor een groot deel op zijn conto kon worden geschreven.

Ravenbergen, die ooit zijn handballoopbaan begon bij HVV’70 in Voorschoten: ,,Het was een fantastische wedstrijd. Ik was de hele wedstrijden in een soort trance. Vanaf het begin zat ik lekker in de wedstrijd. Steeds dacht ik: we moeten winnen om ons te plaatsen voor het WK. Het was onze laatste kans gelet op de leeftijd en die wilden we pakken.”

Het werd uiteindelijk 37-23 voor Nederland en dat was tegen een grootmacht als IJsland een ongekende prestatie. Ravensbergen werd bedolven onder de complimenten. Ook bondscoach Joop Fiege wist niet wat hij zag. ,,Bart bleef maar ballen uit zijn doel ranselen. Die IJslanders wisten niet meer hoe ze moesten schieten. De verdediging stond goed, maar we hebben de overwinning voor een groot deel aan onze keeper te danken.”

Toen vervolgens de dag erna ook Oekraïne werd geklopt, met een opnieuw weergaloze doelman Ravensbergen, was opnieuw alle aandacht op de Haagse keeper gevestigd. Hij sleepte zijn ploeg er doorheen en was persoonlijk verantwoordelijk voor de 27-25 zege. ,,Geweldig. We hebben hier zo lang naar toegeleefd. We zijn het WK al eens misgelopen, maar nu voor eigen publiek is het dan toch gelukt. Eindelijk kunnen we in juli naar het WK.”

Het superieure optreden van Ravensbergen deed direct weer de geruchten oplaaien, dat hij niet bij Hellas zou moeten blijven. De Haagse club degradeerde vorig jaar uit de eredivisie en de gehoopte snelle terugkeer is deze jaargang nog lang niet zeker. Na de degradatie stonden de topclubs al in de rij voor het jeugdig talent. Hij gaf er echter de voorkeur aan bij Hellas te blijven. ,,Ik heb het daar erg naar mijn zin. Bovendien wil ik eerst mijn studie sportmanagement aan de Haagse Hogeschool afmaken. Daarna zie ik wel weer verder,” is zijn verstandige verklaring.

Ook na de vreugde-explosie in Panningen over het bereiken van het WK wil Ravensbergen nog niet speculeren over een mogelijk vertrek. ,,Eerst maar eens afwachten hoe de competitie met Hellas afloopt. Ik wil het liefst eredivisie spelen met Hellas. Mocht dat niet lukken, dan ga ik pas nadenken over mijn toekomst. Ik keep het beste bij een club waar ik me op mijn gemak voel en dat is op dit moment Hellas. Bovendien heb ik in Bart Uijtdebroek en Arold Holman geweldige keeperstrainers. Pas aan het einde van de competitie ga ik er eens goed over nadenken.”

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Wie heeft de jas van Tim Fenis gevonden?
WEER FORS VERLIES HELLAS-VROUWEN