KNOKKEN VOOR HANDHAVING

HELLAS, QUINTUS EN HERCULES BEGINNEN AAN PLAY-DOWNS

Den Haag – De handballers in de eredivisie zijn klaar met de reguliere competitie. Zaterdag beginnen Quintus, Hercules en Hellas aan de nacompetitie met de strijd tegen degradatie. De drie aanvoerders blikken terug en kijken vooruit aan de hand van drie vragen. Algemene conclusie: ,,Wij handhaven ons.”

Waarom hebben jullie de kampioenspoule niet gehaald?

Lex Dofferhoff, 22 jaar, Quintus, eindstand zesde plaats: ,,Wij hebben tot de laatste wedstrijd meegeknokt voor een plaats bij de top-vier. Het lukte net niet. Lang stonden we op de vierde plaats. Gelet op alle veranderingen in het team een goed resultaat. In het begin hebben we veel punten laten liggen. Het was nogal wisselvallig, maar dat komt door de jonge leeftijd van het team.”

Nick Masmeijer, 24, Hercules, achtste: ,,Wij hebben veel wedstrijden net verloren. Het ontbrak ons aan geluk. Vaak stonden we lang voor en ging het toch mis. We misten drie ervaren krachten vergeleken met vorig seizoen. Dat brak ons op. We moesten zoeken naar de juiste samenstelling van het team.”

Loek van Bergen en Henegouwen, 22, Hellas, tiende: ,,Het aantal blessures was ons grootste probleem. Alle basisspelers zijn geblesseerd geweest en sommigen zijn nog niet topfit. Dat is  niet op te vangen met een smalle basis. We hebben een aantal sterke partijen gespeeld, maar verloren dan net. Alles zat tegen.”

Komt het goed in de nacompetitie?

Dofferhoff: ,,Wij hebben ruim voldoende kwaliteit in de ploeg. Dat hebben we in een aantal wedstrijden laten zien. Ik ben er van overtuigd dat we erin blijven. De plaats die we nu innemen, houden we vast. We trainen hard en zijn beter op elkaar ingespeeld.”

Masmeijer: ,,De laatste weken hebben we getoond dat we meer in ons mars hebben. We hebben gewonnen tegen sterke tegenstanders. De onderlinge samenhang is beter geworden.  Kunnen elkaar makkelijker vinden en iedereen scoort. Dat geeft vertrouwen dat we ons handhaven. We houden twee ploegen onder ons.”

Van Bergen en Henegouwen: ,,De resultaten waren niet zo goed. Toch weten wij zelf dat er meer in deze groep zit. Als we de komende weken fit blijven, halen we nog voldoende punten om in de eredivisie te blijven. Ik denk zelfs rechtstreeks en anders via de twee wedstrijden tegen de periodekampioen van de eerste divisie.”

Wat verwacht je van de eerste wedstrijd?

Dofferhoff: ,,Wij beginnen meteen uit tegen Hellas. Dat wordt heel zwaar. In de gewone competitie hebben we beide partijen gewonnen. Thuis heel ruim en bij hun met één doelpunt verschil. Het zal ook nu weer spannend worden, maar wij winnen.”

Masmeijer: ,,Wij gaan eerst naar Aristos in Amsterdam. Tegen het einde van de competitie hebben we daar gewonnen en dat was het begin van een mooie reeks. Ik verwacht dat we dat kunnen doorzetten. Winst op Aristos betekent dat we met onze bonuspunten een eind op weg zijn naar handhaving.”

Van Bergen en Henegouwen: ,,Direct weer een derby tegen Quintus. Ze hadden het heel lastig tegen ons. Wij zijn gegroeid en ik verwacht dat wij deze keer door het thuisvoordeel winnen.”

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/PETER LOTMAN

TRIBOUW AAN DE SLAG MET HET SANITAIR