LOEK VAN BERGEN EN HENEGOUWEN MIKT MET HELLAS OP TOP-4

NA DE CORONA-PERIODE IS DE KRACHT VAN DE CLUBS MOEILIJK IN TE SCHATTEN

Hellas en coach Maarten Roestenburg kunnen opgelucht ademhalen. Ondanks drukke werkzaamheden en gezinsuitbreiding op komst, heeft Loek van Bergen en Henegouwen besloten er tenminste nog een jaar aan vast te plakken. De ervaren aanvoerder van de Haagse eredivisionist staat eigenlijk te popelen om straks weer aan een nieuwe competitie te beginnen.

De 29-jarige opbouwspeler en spelbepaler handbalt al zijn ‘hele leven’ bij Hellas. Ondanks zijn grote kwaliteiten als regisseur én als trefzeker schutter is het voor de Hagenaar nooit een optie geweest naar een andere club over te stappen. Hij voelt zich happy bij Hellas, wordt er gewaardeerd en weerstond dan ook de aanbiedingen van de concurrenten. Een echte clubman dus, die tegenwoordig steeds schaarser worden.

Ook in de aanloop naar het nieuwe seizoen praat Loek van Bergen en Henegouwen weer vol passie over ‘zijn’ vereniging.

,,De voorbereidingen gaan tot nu toe hartstikke goed. Het is fijn, dat we ons weer op een normale manier kunnen voorbereiden op een volledig seizoen waarin we echt om de punten spelen. We hebben een leuk team met veel jonge gasten die allemaal het Hellas-DNA dragen en snel en verzorgd handbal op de vloer kunnen leggen. Er zit veel talent en dus veel toekomst in deze ploeg”, aldus Van Bergen en Henegouwen die getrouwd is met voormalig tophandbalster Talisa Groen en vader is van dochter Nora.

FYSIEKE ASPECT

In het jeugdig élan van het team ziet de technisch vaardige opbouwer ook een gevaar. ,,Valkuil is het gebrek aan ervaring waardoor het verzorgde spel soms ontbreekt. Gelukkig hebben we ook een wat oudere garde die hier balans in kan brengen. Daarnaast moeten we als Hellas nog hard werken aan het fysieke aspect van de ploeg. Er kunnen ons hier en daar nog wel wat extra kilootjes spier goed van pas komen.”

Je zou het niet meteen verwachten, maar de recht-toe-recht-aan benadering van ras-Amsterdammer Maarten Roestenburg past uitstekend bij de Haagse vereniging uit de chique Vogelwijk. Geen poeha, maar hard werken en verder geen flauwekul.

Van Bergen en Henegouwen: ,,De samenwerking met Maarten verloopt prettig. Hij schept duidelijke kaders waarbinnen wij als team de vrijheid hebben. Dat geeft ruimte om te experimenteren en óók om fouten te maken. Dat geeft rust en vertrouwen. Daarnaast merk je snel genoeg als je buiten die kaders treedt. Een boze Amsterdammer is namelijk niet te missen binnen een groep Hagenezen…, haha. Ook buiten de lijnen is Maarten een prettige vent die zich, samen met de rest van de staf, inzet om er echt een team van te maken. Hij is ook iemand die zich hard maakt voor de groep en het voor de spelers opneemt.”

ONZEKERE FACTOREN

Voorspellen hoe komend seizoen zal verlopen en wat de kansen van Hellas zijn in de eredivisie, vindt Van Bergen en Henegouwen lastig. Veel onzekere factoren spelen een rol.

,,Met Hellas hebben wij alleen eind 2020 last gehad van COVID toen de competitie werd stilgelegd. Toen hadden we veel Corona-gevallen, waaronder ikzelf. Gelukkig zijn we er allemaal goed uitgekomen en heeft niemand er klachten aan over gehouden. De enige ‘last’ die je er als vereniging aan overhoudt, is dat spelers ervoor kiezen om te stoppen. Veel mensen hebben een moment van bezinning gehad en daardoor hebben ook een hoop handballers de keuze gemaakt om iets anders te gaan doen. Bij Hellas hebben ook een paar jongens bedankt.”

TOP-4

,,Wat dit voor impact heeft op de clubs in het land, weet ik niet goed. Het maakt het wel lastig om een brede selectie samen te stellen. Zeker in Den Haag waar vier ploegen op hoog niveau actief zijn. Als team hebben wij als doel gesteld om dit seizoen minimaal in de top-4 te eindigen. Een mooie ambitie, zeker gezien de smalle selectie waarmee we het dit jaar moeten doen. Uitgaande van de basis die verschillende clubs te bieden hebben qua trainingsfaciliteiten, begeleiding en ervaring in de eredivisie denk ik dat BFC, E&O, Tachos en Hellas de top-4 gaan vormen. De tweede teams laat ik dan buiten beschouwing.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Kunstgrasveld - korte mededeling