Quintus favoriet

De laatste jaren was Quintus in de duels met Hellas steeds de bovenliggende partij. Vorig seizoen wonnen de Westlanders twee keer tijdens de reguliere competitie: 28-16 en 18-19 en tweemaal in de degradatiepoule: 16-19 en 24-20. De strijd begint zaterdag in de Van der Voorthal in Kwintsheul om 21.00 uur. Daarvoor spelen de vrouwen van Quintus om 19.00 uur de topper tegen mede-titelkandidaat VOC, waar ex-coach Alex Curescu werkzaam is.

RIVALITEIT LAAIT WEER OP

EUGÈNE HANSEN KENT SPANNING ROND QUINTUS-HELLAS

foto: Patrick Dolkens

Kwintsheul – Quintus en Hellas treffen elkaar zaterdag in Kwintsheul. Eugène Hansen heeft de rivaliteit zelf ervaren. Hij stond bij beide clubs tussen de palen. Nu is hij keeperstrainer bij Quintus en had de doelmannen van Hellas, Nick en René de Knegt, onder zijn hoede. ,,Die spanning is onbeschrijfelijk.”

De 49-jarige Hansen denkt met plezier terug aan die ouderwetse klassiekers in zijn tijd. Het is al weer even geleden, maar de beladenheid van die derby’s haalt hij moeiteloos terug. De HR-directeur van de HaegeGroep, het sociaal werkbedrijf voor Den Haag met zo’n drieduizend medewerkers, ziet het handbal én gitaarspelen in de coverband ‘Goedgejat’ nog steeds als de uitlaatklep in zijn turbulente leven.

Wanneer keepte je bij Hellas en Quintus?

Hansen: ,,Bij Quintus van 1986 tot 1989 en daarna bij Hellas van 1989 tot 1995. Bij beide clubs heb ik een mooie tijd gehad. Veel meegemaakt.”

Hoogtepunten?

,,Bij Hellas was dat het bereiken van de bekerfinale tegen Hermes. Zij waren te sterk voor ons. En ook het promoveren met Hellas naar de eredivisie onder trainer/coach Niek Wissink. We hadden een topploeg met Leo Nieberg, Vincent Hofland, Roel van Aken, Zsigmond Makay. Pittige trainingsstages in Hongarije en we hadden altijd focus op winnen.

Vast ook dieptepunten?

,,Het scheuren van mijn enkelbanden in mijn eerste seizoen bij Quintus. En natuurlijk het verliezen van de bekerfinale. Maar dat valt allemaal in het niet wat mijn vrouw Ramona en ik privé hebben doorgemaakt. Zoon Ingmar is vorig jaar op vijftienjarige leeftijd overleden aan een nierziekte. Veel te jong natuurlijk. Een heftige periode, waarin je beseft dat alles betrekkelijk is. Dan maak je je niet zo snel druk meer om winnen of verliezen.”

Van wie heb jij het keepen geleerd?

,,Van Arold Holman. Hij was keeper bij Hellas en Hermes en is nu keeperstrainer bij Hellas. Mijn grote voorbeeld was Ron de Jonge, de topkeeper van Hermes en de nationale ploeg. Bij Quintus zorgde Leo van Velzen voor de spierpijn en het spelinzicht.”

En nu zelf keeperstrainer?

,,Ik ben destijds gevraagd door Patrick van Olphen toen hij trainer was bij Quintus. En sinds vorig jaar bij hoofdtrainer René Zwinkels. Ik ben trots dat ik met zo’n mooie groep van vier keepers, Sven  en Lars Hemmes, Paul Vis en Sander Bellekom, mag werken. Ik heb ook met de broers Nick en René de Knegt gewerkt, die nu eerste keepers bij Hellas zijn. Talenten met veel potentieel.”

Hoe belangrijk is een keeperstrainer?

,,Je geeft hoogstens een beetje richting en zet de spieren op spanning. Die jongens doen het zelf. De trainer moet daarvoor niet de credits nemen. Keepen is een teamprestatie. Elke training trekken we samen op, maken plezier en werken keihard.”

Wat is het verschil tussen Quintus en Hellas?

,,Beide clubs zijn mij even lief. Ik miste bij Hellas de echte focus op topsport. Dat is bij Quintus meer aanwezig. Meer faciliteiten, betere ondersteuning vanuit de vereniging en enorm veel aandacht voor de jeugd. De selectieteams zijn belangrijk binnen de club.”

Wie wint er zaterdag?

,,Quintus is op basis van kwaliteit, trainingsarbeid en fysiek de favoriet. Maar een derby kent veel externe factoren. Ook in mijn tijd was het nooit te voorspellen.”

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/ PETER LOTMAN

Hellas zonder broers De Knegt