QUINTUS IS DE FAVORIET IN DERBY

STERKTE-/ZWAKTEANALYSE AAN VOORAVOND KRAKER IN DE ‘HEL VAN DE HEUL’

KWINTSHEUL – De streekderby’s tussen de handballers van Quintus en Hellas vormen al jaren het hoogtepunt van de competitie. De fans in de regio komen massaal af op de confrontatie tussen de rivalen. Zaterdag staat in Kwintsheul het eerste duel van dit seizoen op de rol. Deze krant maakte een sterkte-/zwakteanalyse op basis van vier criteria.

AANVAL

Beide teams raakten een aantal bepalende spelers kwijt. Hellas vanwege langdurige blessures. Het mist Ubbo Starrenburg, Jeffrey Zevenbergen, Norbert Laernoes, Yassine Ghaleb en ook nog Loek van Bergen en Henegouwen wegens een schorsing. De jeugdige vervangers hebben talent, maar komen nog ervaring tekort op eredivisieniveau. (Te) veel moet nu komen van de grote belofte Wessel Coster.

Quintus zag in het kielzog van trainer Overkleeft een compleet basisteam vertrekken naar de topclubs in Nederland. Ook bij de Heulse ploeg veel jong talent dat doorschuift naar het eerste team. Het voordeel voor de nieuwe oefenmeester René Zwinkels is dat zij vorig seizoen al regelmatig mochten snuffelen aan het hoogste niveau.

De aanval van Hellas maakte in vier wedstrijden maar 79 doelpunten. Quintus kwam tot 95 treffers.

Aanvallend is de Westlandse formatie in het voordeel.

VERDEDIGING/KEEPERS

Qua onervarenheid doen beide defensies niet voor elkaar onder. Voor Hellascoach Saponjic is het door het wegvallen van de sterke Laernoes improviseren in het middenblok naast de lange Coster. Ondanks de defensieve problemen kreeg de Haagse ploeg maar 90 doelpunten tegen. Quintus incasseerde met het meer ervaren centrum Reijgersberg/De Bakker/Van Lier al 100 treffers. Van Lier is er voorlopig niet bij vanwege zijn schorsing.

Qua keepers is Hellas in het voordeel. Zowel Jeroen van ‘t Hart als Maikel Takken is top eredivisie. Bij Quintus vertrokken Woltersom en Hemmes. Hun vervangers komen uit de jeugd en het tweede team en moeten nog veel bijleren.

Verdedigend beschikt Hellas over meer kwaliteit.

MENTALE DRUK

In de jonge garde die aansluit bij het eerste team van zowel Quintus als Hellas zit ruim voldoende kwaliteit. Maar leren omgaan met de druk tijdens belangrijke momenten in de wedstrijd is een heel ander verhaal.

Bij beide teams gaat het dit seizoen nog wel eens mis als de spanning oploopt. Balverlies, geforceerd afronden, onnodige tijdstraffen zijn het gevolg. Een kwestie van veel wedstrijden spelen en ervaring opdoen onder moeilijke omstandigheden.

Beide teams ontlopen elkaar nauwelijks op dit onderdeel.

TRAINERS

Bij Hellas is coach Neso Saponjic al het derde seizoen met de ploeg aan de slag. Hij weet met zijn fanatisme en strakke discipline de spelers naar ongekende hoogte te stuwen. De spelers moesten wennen aan deze aanpak en sommigen lijken er moeilijk mee om te kunnen gaan. Toch stijgt Hellas regelmatig boven zichzelf uit dankzij die stimulerende benadering.

René Zwinkels is bezig aan zijn eerste seizoen bij Quintus. Hij is de tegenpool van zijn Haagse collega. Rustig, weloverwogen en scherp analyserend. De spelers voelen zich comfortabel bij zijn aanpak.

Twee totaal verschillende trainers/coaches die ieder met hun eigen methode succes proberen te behalen.

CONCLUSIE

Op basis van de resultaten tot nu toe is Quintus (licht) favoriet. Het thuisvoordeel met de fanatieke aanhang in de Hel van de Heul is ook in het voordeel van de Westlanders. Maar Hellas wil de matige start van de competitie in één klap goedmaken. De derby leent zich daarvoor.

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/PETER LOTMAN

ARMBLESSURE TART MARISHA VAN DER GEEST