QUINTUS OPPERMACHTIG IN DERBY TEGEN HELLAS

Den Haag – In het algemeen staan de streekderbys tussen Hellas en Quintus bol van de spanning en de strijdlust. De editie tussen de vrouwen van de twee rivalen miste echter alles wat een onderlinge confrontatie zo boeiend kan maken. Quintus was oppermachtig en liet de Haagse thuisclub met 13-20 ontgoocheld achter.

De toeschouwers die zaterdag kozen voor de vrouwenderby tussen Hellas en Quintus in plaats van voor de streektopper tussen de mannen van Quintus en Hercules kwamen bedrogen uit. De krachtmeting tussen de Haagse ploeg en de Westlandse formatie was in alle opzichten een grote teleurstelling voor de bezoekers. Geen strijd, geen spanning, geen fraaie staaltjes handbal. Het was een zouteloze vertoning waarin Quintus in alle opzichten het opvallend zwakke Hellas aftroefde.

Lisanne van Vliet, een van de bepalende speelsters van Hellas, begreep er ook niets van. ,,Het was een dramatisch slechte wedstrijd. Vooral de eerste helft was een groot fiasco van onze kant. Verdedigend klopte er niks van en aanvallend hebben we ongeïnspireerd gespeeld. We dachten na de goede wedstrijden van de laatste weken dat we een kans zouden hebben tegen Quintus. Maar dit was echt erg slecht. Het spel van Quintus ligt ons niet, dat is al jaren duidelijk. Maar mentaal zouden wij sterker en verder moeten zijn.”

Hellas trof het niet dat keepster Larissa van Dorst in het Westlandse doel in topvorm verkeerde. De pas 20-jarige Van Dorst maakte onlangs bekend te stoppen bij het Nederlands team. Zij kwam in het verleden nog een aantal seizoenen uit voor Hellas. Die twee aspecten leken haar zaterdag tot grote hoogte te stuwen. Als Hellas er aanvallend al eens doorkwam, dan stond daar altijd nog de formidabel keepende Van Dorst om het schot onschadelijk te maken.

Door dat sterke keeperswerk kon Quintus ook optimaal gebruik maken van de snelle tegenaanval. Elke gemiste Haagse kans kon direct in de break worden opgebracht door Quintus. De snelle Kelly Vollebregt maakte daar met mooie doelpunten veelvuldig gebruik van. Op basis van dat simpele principe werd Hellas in de eerste helft al via 2-8 op een onoverbrugbare 5-13 achterstand bij de rust gespeeld. Na het wisselen herstelde de thuisclub zich vooral verdedigend enigszins, maar in aanvallend opzicht bleef het zeer matig. Quintus speelde ook niet bepaald de sterren van de hemel, maar vanwege het grote krachtsverschil werd het nooit meer een wedstrijd.

Bij 5-14 en 8-18 dreigde een geweldig debacle voor de Haagse ploeg van het interim-duo Michielsen/Agterberg. Omdat de scherpte bij Quintus ook verdween, lukte het Hellas in de slotperiode nog iets terug te doen tot de 13-20 eindstand.

Door dit resultaat behoudt de Westlandse ploeg van trainer/coach Alex Curescu nog zicht op de tweede plaats in de kampioenspoule die recht geeft op het spelen van de finale om de landstitel. ,,Maar,” merkte Curescu realistisch op, ,,dan zullen we de komende wedstrijden echt anders moeten spelen. Dit was niet best.”

Doelpunten Hellas: Talisa Groen (3), Celine Michielsen (2), Shantella Smid (2), Lisanne van Vliet, Denise Maquelin, Melisa Osmanagic, Angelique van Duivenbode, Chantal Slegtenhorst en Ana Pavkovic.

Quintus: Kelly Dulfer (5), Kelly Vollebregt (4), Jamy de Ruijter (3), Lisanne Zwinkels (2), Rianne Zonneveld (2), Daisy Hage, Tess van Buren, Roos Lockhorst en Britt van Steekelenburg.

SCHOUDERBLESSURE DENISE MAQUELIN

Hellas is gehavend uit de strijd gekomen met Quintus. Na lang blessureleed moet Denise Maquelin opnieuw enige tijd aan de kant blijven vanwege een schouder uit de kom. Ana Pavkovic is voorlopig niet inzetbaar vanwege een hamstringblessure.

Coach Michielsen: ,,De belasting voor de speelsters is na een zwaar seizoen te groot in de nacompetitie. We hebben te weinig wisselmogelijkheden.”

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/PETER LOTMAN

Speciale aanbieding voor jeugdleden​: gratis twee personen mee naar de dubbel!!
HELLAS-MANNEN MAKEN INDRUK