Quintus wint bizar duel

LEF ONTBREEKT BIJ HELLAS

Kwintsheul – Er werd na de streekderby tussen Quintus en Hellas lang nagepraat. Niet over het mooie handbal, maar over het bizarre scoreverloop. De Hagenaars pakten een 0-6 voorsprong, maar zakten daarna volledig door het ijs. Een sterkte/zwakte analyse waarom het bij Hellas wéér mis ging en Quintus makkelijk won: 20-9.

SCHERPTE

Hellas leek geleerd te hebben van de zeperd van vorige week. De ploeg van Budding/Saponjic oogde scherp en had een formidabele start. Elke bal was raak, de verdediging stond als een huis en de energie spatte van de Hellenen af. Na zestien minuten was het 0-6 en Quintus deed niets anders dan er machteloos achteraan hobbelen. Aanvoerder Lex Dofferhoff: ,,Veel te slap begonnen. We dachten er te makkelijk over. Geen scherpte in de afronding.” Quintus herstelde het machtsevenwicht nog voor de rust (6-6) zonder tot groots spel te komen.

EFFECTIVITEIT

Dat Hellas in het laatste kwartier van de eerste helft en ook in het verloop van het tweede half uur nauwelijks doelrijpe kansen creëerde, ergerde coach Saponjic mateloos. ,,Sommige spelers toonden geen lef en durfden de strijd niet aan. Die hebben geen ballen. Met die schijterige houding win je nooit een wedstrijd.” Ook Quintus speelde niet briljant, miste de nodige vrije kansen, maar het scoorde wél regelmatig. Via 7-7 was het na een kwartier 15-7 zonder dat de Hagenaars er aan te pas kwamen. Vooral Alex Koop was vanuit de break en de hoek trefzeker.

OPBOUW

De aanvalsopbouw bij Hellas was veel te steriel en zonder gerichte dreiging. Alleen het eerste kwartier zat er diepgang in het spel. Daarna verzandden de combinaties in risicoloos doorspelen van de bal in de breedte. De Westlanders verrasten veel vaker met listige passjes naar cirkelloper Frank Meeuwisse en met korte combinaties tussen Lex Dofferhoff, Collin de Vette en Ard Vollebregt. Coach René Zwinkels: ,, Het was nog niet top, maar dat kwam ook omdat onze meest ervaren opbouwer Rens Reijgersberg geblesseerd aan de kant moest blijven.”

VERDEDIGING

De Haagse defensie hield aanvankelijk de zaak achterin potdicht. De 0-6 was illustratief voor de kracht van de dekking. Maar daarna was het de verdediging van de thuisclub die geen gaatje meer toestond. Het hechte middenblok was superieur en in driekwartier scoorden de Hellenen, die zich wel erg makkelijk lieten afbluffen, nog maar drie keer. ,,Eredivisieonwaardig,” foeterde Saponjic die de slappe instelling van zijn team maar moeilijk kon verkroppen.

KEEPERS

De beide doelverdedigers vormden een positieve uitzondering. Bij Hellas was Nick de Knegt de eerste helft in bloedvorm. ,,Ik had weinig getraind vanwege een voetblessure, maar het ging lekker. Ik had er weinig last van en wilde toch graag keepen. “ Hij verving eerste doelman én broer René, die nog steeds niet is genezen van zijn handblessure. Bij Quintus was Sven Hemmes, dit seizoen teruggekeerd uit België, driekwart wedstrijd nauwelijks te passeren. De samenwerking met zijn verdediging was uitstekend. Daaraan ontbrak het bij Hellas na de rust.

CONCLUSIE

Quintus heeft als doel een plek af te dwingen in de top vier en dan via de play-offs een plaats te bemachtigen in de Bene-League. Die potentie zit in het team, maar dan moeten de spelers zich wél realiseren dat ze het hele seizoen direct vanaf het beginsignaal vol aan de bak moeten.

Hellas gaat opnieuw een zwaar seizoen tegemoet. Een kwartier prima handballen is te weinig. Er moet meer venijn in het spel komen gedurende de hele partij. Een fractie van het fanatisme van coach Saponjic zou voor sommige spelers al voldoende zijn om een betere prestatie neer te zetten.

Doelpunten Quintus: Alex Koop (4), Lex Dofferhoff (3), Frank Meeuwisse (3), Ard Vollebregt (2), Collin de Vette (2), Bob Kouwenhoven (2), Mitchell Verbraeken (2), Robin Dissel en Niels van L:ier.

Doelpunten Hellas: Ubbo Starrenburg (3), Tim Fennis (2), Loek van Bergen en Henegouwen, Pepijn Michielsen, Wessel de Groene en Semmy Stigter.

WEDSTRIJDRAPPORT:

Amusementswaarde (***) : Handbaltechnisch was het niet geweldig, maar de derbysfeer en vooral het bizarre scoreverloop vergoedden veel. Even leek het erop dat een getergd Hellas voor een stunt zou zorgen bij 0-6. Maar het team zakte daarna volledig in elkaar. Quintus liet bij vlagen aardige combinaties en breaks zien.

Scheidsrechters (****): Jos Markus en Laurens van Kessel floten uitstekend. Het was niet eens makkelijk om deze rare wedstrijd te leiden. Er gebeurden zo veel merkwaardige zaken. Maar zij bleven scherp en zagen vrijwel alles correct. Viel weinig op aan te merken.

Beste spelers: Bij Quintus speelde Alex Koop, toen hij moest invallen, ondanks een blessure toch een prima partij. Ook doelman Sven Hemmes was sterk op dreef. Bij Hellas keepte Nick de Knegt vooral de eerste helft ijzersterk.

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/PETER LOTMAN

Verrassend sterk begin Hellas