SANNE LEENDERS: ‘HELLAS HEEFT VEEL TE VERLIEZEN’

Den Haag – Het is even wennen voor de aanhang van Hellas. Dit seizoen geen strijd om de landstitel in de kampioenspoule, maar proberen zich te handhaven in de eredivisie. Zaterdag in Raalte moet Hellas de algeheel periodekampioen van de eerste divisie Kwiek van zich afhouden. Keepster Sanne Leenders is vol vertrouwen.

De 25-jarige doelverdedigster is net als alle handballiefhebbers nog steeds verbaasd dat het zo ver is gekomen met Hellas. Vechten tegen degradatie voor de club die in het verleden grossierde in prijzen.

Leenders: ,,Met deze kwaliteit in de ploeg hadden we in de top vijf moeten staan. Dalfsen is een verhaal apart, maar met VOC, Quintus, SEW en DOS hadden wij bovenin de kampioenspoule moeten meedraaien. Waarom het niet is gelukt? Als we dat wisten, hadden we het echt wel veranderd. Het is gissen naar de oorzaak. Ons spel was te wisselend. We hebben veel onnodige punten verspeeld. Op de beslissende momenten zat er te weinig venijn in het spel.”

Sinds de komst van interim-trainer Nico Stet lijkt de Haagse ploeg de oude vorm weer  te hebben hervonden. Hij bracht het vertrouwen terug en de zoekende ploeg begon weer te winnen. Zelfs de bekerfinale werd bereikt in een seizoen waar degradatie nog steeds op de loer ligt.

Leenders, sinds haar vijftiende jaar actief voor Hellas: ,,Nico eist de volle inzet. Hij neemt met minder geen genoegen. Niet trainen, is niet spelen. Geen inzet betekent op de bank zitten. Er is duidelijkheid. Als team spelen we weer als een sterk collectief. De onderlinge sfeer in de ploeg is optimaal. Voor die tijd speelden we te geremd. We begonnen de competitie sterk met overwinningen op VOC en DOS. In de supercup werden we weggespeeld door Dalfsen. Dat was een behoorlijke dreun. Daarna was het vertrouwen weg,” aldus Leenders, in het dagelijks leven sociaal pedagogisch hulpverlener.

De talentrijke keepster staat in de belangstelling van een aantal Duitse clubs. ,,Vorig jaar ben ik al gebeld, maar toen heb ik het niet gedaan. Nu wilden ze me weer hebben. Ik weet nog niet wat ik doe. Ben nog volop bezig met Hellas. In de eredivisie blijven en de bekerfinale spelen. Dat is nu belangrijk.”

In de aanloop naar de confrontatie met Kwiek speelde Hellas een paar oefenwedstrijden. ,,Dat ging goed. We speelden niet top, maar wonnen wel ruim. Dat geeft vertrouwen voor de partij van zaterdag. We kennen die ploeg uit de tijd dat ze  nog in de eredivisie speelden. Als wij ons eigen snelle spel kunnen spelen winnen we. De druk ligt bij ons. Dat is duidelijk. Voor Kwiek is het een extra toetje. Wij hebben veel te verliezen.”

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Supporters bedankt!