Sensationele zege Hellas

COACHES BEWAREN DE RUST ONDANKS ONTSLAG

Den Haag – De handballers van Hellas zorgden voor dé sensatie van het weekeinde in de eredivisie. Het team van het technisch duo Budding/Saponjic klopte aan de Laan van Poot de ongeslagen koploper Hurry-Up met 23-22. Gelet op alle commotie rond het ontslag van de coaches een prestatie van formaat.

De mededeling dat het tweetal aan het einde van het seizoen Hellas moet verlaten, was eerder die week ingeslagen als een bom. Het was daarom extra knap dat de coaches er in slaagden de rust te bewaren binnen hun ploeg. Saponjic: ,,Hoe teleurgesteld we ook zijn, wij hebben de spelers voorgehouden dat het nu alleen maar gaat om presteren. Zeker met de play-downs in aantocht willen we de spelers afschermen voor de consternatie rond ons vertrek. Onrust in de ploeg kunnen wij nu niet gebruiken. Handhaven in de eredivisie is prioriteit nummer één.”

Vorige week in het duel met stadsrivaal Hercules was al duidelijk dat de vorm van Hellas groeiende is. Er werd rustiger gespeeld (én gecoached) en de combinaties waren van een behoorlijk kaliber. De Hellenen lijken precies op tijd in vorm te raken voor de beslissende nacompetitie. Die begint zaterdag met de thuiswedstrijd tegen Swift Arnhem.

Tegen Hurry-Up trok de thuisclub die lijn door van de laatste weken. Nog zonder de geblesseerde Pepijn Michielsen maakte Hellas een fitte en gemotiveerde indruk. De Drentse opponent had de

Foto: Jet van Bergen en Henegouwen
De uitblinkende doelman René de Knegt vervulde bij Hellas een hoofdrol in het duel met koploper Hurry-Up. Foto: Jet van Bergen en Henegouwen

handen vol aan de gedreven spelende Hellenen. Met doelman René de Knegt als de onbetwiste uitblinker. Vorige week werd hij na een onrustig begin nog gewisseld voor routinier Michel Pronk. Tegen HU was De Knegt nauwelijks te passeren en stond de hele wedstrijd als een leeuw tussen de palen.

Ook opbouwer en aanjager Wessel Coster vervulde opnieuw een belangrijke rol in de Haagse ploeg. Hij is niet per definitie de verwoestende schutter, maar zijn aanvallende inzicht en zijn geweldige verdedigingswerk kwamen ook dit keer weer duidelijk naar voren. Vrijwel de hele wedstrijd beschikte Hellas over een voorsprong. Na tien minuten 4-2 en bij de rust 11-9. Dat was op zich al knap, omdat Hurry-Up met de Litouwse topspelers altijd ruimschoots tot scoren komt. Na de rust liep de thuisclub zelfs uit naar een voorsprong van vier doelpunten (18-14) door sterk combinatiespel. In de slotfase leek het nog even mis te gaan, maar op basis van een geweldige inzet pakte Hellas met 23-22 de verdiende overwinning.

Doelpunten Hellas: Wessel Coster (5), Ubbo Starrenburg (5), Loek van Bergen en Henegouwen (4), Karim Tamim (4), Bernie Vermeer (2), Tim Fennis, Wessel de Groene en Donny Vink.

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

HS1 bekert tegen Volendam 2