Sponsorloop is eerbetoon van Wil Budding aan jarig Hellas

Den Haag – Ze is onlosmakelijk verbonden met handbalvereniging Hellas. Wil Budding heeft veel meegemaakt bij de club die zaterdag het 90-jarig jubileum viert. Haar grote betrokkenheid toont zij door een sponsorloop te organiseren om geld binnen te halen voor de jeugdopleiding.

Ongetwijfeld zal de 65-jarige Budding zelf voorop lopen. De voormalig eerste team speelster uit de glorietijd van Hellas is nog steeds actief. ,,Ik houd van topsport. Alles eruit halen wat erin zit. Dat is altijd mijn mentaliteit geweest.” Met die instelling knokte zij zich destijds ook in de hoofdmacht van de legendarische trainer Jan Alma. ,,Het eerste landskampioenschap in 1976 was een hoogtepunt. Dat was niet makkelijk. Ik kwam over van Athene naar het grote Hellas. De meeste speelsters zaten in het Nederlands team.”

Wil Budding is zo’n vrijwilliger die bijna alles heeft gedaan, en nog doet, voor de club. Na haar actieve loopbaan was zij coach, jeugdtrainster, teammanager, lid van de barcommissie en is nog steeds scheidsrechter. ,,42 jaar ben ik lid. Net zo lang als ik met mijn Frans ben getrouwd. In januari is hij gestopt met zijn zaak en was 33 jaar sponsor van Hellas.” Ook zonen Björn, drie keer landskampioen met Aalsmeer, en Sven, tweemaal jeugdkampioen met Hellas, zijn volop actief voor de Haagse traditieclub.

Ze kende ook tegenslag. ,,In 2000 kreeg ik een hersenbloeding. Ik had simpel gezegd een bloedkluwen bij mijn hersenstam, die is gaan bloeden. Tweeënhalve maand ben ik verlamd geweest. Het hele gezin stond op zijn kop. Veel steun van Hellas ontvangen. Daarom blijf ik actief voor die club. Het moet zaterdag op de sintelbaan aan de Laan van Poot vanaf half vier één groot hardloopfeest worden met veel jeugd maar vooral ook ouderen. Een eerbetoon aan jarig Hellas.”

Peter Lotman

Eervolle prijs Neso Saponjic