Tevreden ondanks verlies

HANDBALLERS VAN HELLAS WERKEN NA TRANSFORMATIE AAN PLEZIER EN  GROEPSPROCES

De handballers van AJSports/Hellas verloren de openingswedstrijd in de eredivisie met 24-27 van Alphadeur/Houten. Een tegenvaller, maar positief was de stijgende lijn in het teamproces.

Den Haag – De nieuwe trainer/coach van de Hagenaars, Giovanni Voskuil, heeft er in de aanloop naar het nieuwe seizoen steeds op gehamerd. ,,Ik wil het spelplezier terugbrengen en hard werken aan het ontwikkelen van een hechte groep die bereid is voor elkaar te knokken. En dat heb ik zaterdag tegen Houten teruggezien. Met als grootste compliment van de coach van Houten, Hans van Dijk, dat hij een veel beter Hellas heeft gezien en een mooie toekomst voor ons ziet weggelegd.”

Foto: Patrick Dolkens

Een conclusie die werd onderschreven door Loek van Bergen en Henegouwen, de getalenteerdeaanvoerder van de Hellenen. ,,Helaas nog geen punten, maar er zijn genoeg aanknopingspunten om er een goed seizoen van te maken. Tegen Houten hebben we van onszelf verloren. De insteek voor ons was, dat we die eerste wedstrijd natuurlijk graag wilden winnen. Maar we beseften ook, dat het na een paar jaar degradatiehandbal spelen niet direct op en top kon zijn. Op beslissende momenten kwamen we nog tekort, maar het was een stuk positiever. Er werd mét elkaar gehandbald en minder individueel.”

De opening van Hellas was uitstekend. De thuisclub deed niet onder voor Houten, dat aast op plaats één of twee van de eredivisie met uitzicht op deelname aan de Bene-League. Na het aftasten (2-2 na tien minuten) trok Hellas de wedstrijd naar zich toe op basis van een sterke verdediging en vlotte aanvalscombinaties. De 9-5 voorsprong was even verrassend als  verdiend. In de resterende tien minuten tot aan de rust ging er plotseling te veel mis aan Haagse zijde. Slordig spel en persoonlijke fouten in de dekking stelden Houten in staat de achterstand om te buigen naar een 12-13 voorsprong bij de rust.

Captain Van Bergen en Henegouwen: ,,In feite geven we dan de partij weg. We hadden ons eigen spel moeten blijven spelen, maar we wilden te veel forceren. In plaats van die vier doelpunten voorsprong vast te houden, wilden we proberen verder weg te lopen. Dat speelde Houten in de kaart.”

Hetzelfde overkwam Hellas in het begin van de tweede helft. Coach Voskuil: ,,We verloren de grip op de wedstrijd door te gehaast afronden en daardoor balverlies. Houten liep steeds verder weg en we stonden op het punt om bij 14-20 afgeschoten te worden. Jammer van die enorme terugval.”

Voskuil verrichtte een paar omzettingen in zijn team en paste de tactiek in de verdediging aan. Even snel keerde het geloof in eigen kunnen weer terug bij de Hellenen. Zij zetten de achtervolging in en met sterk spel kwamen zij in de laatste periode nog terug tot op drie doelpunten. Voskuil: ,,Toen hadden wij pech met een paar schoten op paal en lat en met een paar beslissingen van de scheidsrechters. Maar ook daar heb je mee te maken.”

Het lukte Hellas vervolgens niet meer om nog dichterbij de tegenstander te komen. Van Bergen en Henegouwen, die samen met Ubbo Starrenburg en Pepijn Michielsen een prima wedstrijd speelde: ,, Drie doelpunten achter met ongeveer twee minuten te spelen was te krap in de tijd. We hadden in een eerdere fase dichter bij Houten moeten blijven. Dan was het misschien gelukt. Maar we hebben lekker vrij kunnen handballen, met elkaar en voor elkaar.”

Ondanks de nederlaag heerste er na afloop dus optimisme bij de Haagse ploeg. Voskuil: ,,Helaas dus niet de punten, maar toch heb ik duidelijk een stijgende lijn gezien. Met veel spelplezier en een sterke ontwikkeling in het teamproces. Los van de punten waren dat toch de doelstellingen voor dit seizoen. We zitten duidelijk op de goede weg en dan komen die punten nog wel.”

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

pep