Twee clubs op één kussen

HERCULES – HELLAS: SPECIALE DERBY VOOR HANDBALSTEL

Foto: Patrick Dolkens

Den Haag – Voor Willienne van der Plas en Semmy Stigter wordt de kraker tussen Hercules en Hellas een heel speciale. Zij keept in het eerste vrouwenteam van Hellas. Hij is in de winterstop overgestapt naar stadgenoot Hercules. In de aanloop naar de beladen derby een tweespraak met het jonge handbalstel.

Wat zijn de sterke eigenschappen van Semmy?

Willienne van der Plas (23 jaar, pedagogisch hulpverlener) : ,,Hij is iemand die precies weet wat hij wil en er alles aan zal doen om dat waar te maken. Soms is hij wel een beetje eigenwijs, maar dat is ook zijn charme. Hij luistert goed naar anderen en staat open voor meningen en ideeën.”

En van Willienne?

Semmy Stigter ( 24 jaar, Personal Trainer bij Train4You) : ,,Willienne is heel meelevend. Iemand met wie je kan praten als je even niet lekker in je vel zit. Als je problemen hebt, is zij de juiste persoon om je hart te luchten. Ze heeft een duidelijke mening en komt daar ook voor uit. Niet altijd verstandig, maar dat maakt haar wel schattig.”

Waarom is Willienne een goede keepster?

Stigter: ,,Ze heeft een enorme drive om te winnen. Ze neemt nooit genoegen met ‘het ging wel’. Ze eist het beste van zichzelf en het team. Haar positiespel en techniek in het doel zijn heel goed. Lastig tegen haar te scoren. Als wij samen een shoot out doen, verlies ik soms van haar.

Wat is de kracht van Semmy als hoekspeler?

Van der Plas: ,,Vooral zijn techniek met als voordeel dat hij linkshandig is. Zijn sprongkracht, zweefmoment en inzicht qua afronding zijn sterk. Hij kan snoeihard schieten, maar ook mooie lobjes en effectballetjes geven. En zijn snelheid in de break-out. Ook is hij een echte teamspeler.”

Waarom ben je weggegaan bij Hellas en uitgerekend overgestapt naar Hercules?

Stigter: ,, Na een super voorbereiding werd de competitie een grote tegenvaller. Toen we na negen wedstrijden onderaan stonden, werd er een sportpsycholoog bij gehaald. Dat vond ik niet de oplossing. Uiteindelijk heb ik in belang van het team toch besloten bij die gesprekken te zijn. Maar daarna was het toch de keuze van de trainers en een aantal spelers om zonder mij verder te willen. Dat had ik niet verwacht en het vertrouwen was weg. Daarom ben ik per direct gestopt. Hercules was de eerste club die mij benaderde. In het eerste gesprek was er al een klik met trainer Maarten Roestenburg.”

Jij bent gebleven bij Hellas. Geen ruzie thuis?

Van der Plas: ,,Ik zie de dames en heren los van elkaar. Ik laat mijn eigen team niet vallen. Ik ben het er niet mee eens hoe het is gelopen, maar daar heeft de damesselectie niks mee te maken. In het begin vond ik het wel moeilijk dat hij naar de concurrent ging, maar ik sta helemaal achter zijn keuze. En de grap is dat de straat waar wij wonen Hercules heet…

Wat is jullie ambitie in het handbal?

Stigter: ,,Op het hoogste niveau spelen en alles eruit halen wat ik kan. Buitenland is niet aan de orde voor mij. Bij Hercules heb ik het met die gasten en de trainer erg naar mijn zin.”

Van der Plas: ,,Ik heb geen hogere ambities. Gewoon lekker handballen bij Hellas. Het liefst  in de eredivisie. Jammer dat trainer Joris Witjens weg gaat, maar zijn opvolger Nico Stet is een heel goede keuze voor deze groep.”

Wat gaat het zaterdag worden?

Stigter: ,,Altijd veel spektakel en grote rivaliteit. In alle wedstrijden was het stuivertje wisselen. Niet te voorspellen, maar er gebeurt altijd van alles.”

Voor wie ben jij zaterdag?

Van der Plas: ,,Oh, jeetje, lastige vraag. Hellas is mijn cluppie, maar ik zal toch altijd achter mijn mannetje staan.”

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

BALANS IN EVENWICHT

De clash tussen Hercules en Hellas begint zaterdag in sporthal Boswijk om 20.45 uur. Hellas en Hercules hebben de laatste seizoenen, sinds zij samen in de eredivisie uitkomen, elkaar vijf keer getroffen. In spannende duels hielden de rivalen elkaar in evenwicht. In de reguliere competitie: Hercules-Hellas 19-19 en Hellas-Hercules 19-18. In de play-down: Hercules-Hellas 22-23 en Hellas-Hercules 20-24. De eerste wedstrijd dit seizoen aan de Laan van Poot eindigde in 22-24 voor Hercules. Hellas staat laatste met zes punten en Hercules zesde met vijftien punten uit zestien wedstrijden.

Sterk Hellas bewijst groeiende vorm
Wessel Coster terug bij Hellas