UNDERDOG MET VERTROUWEN

LOODZWARE OPGAVE VOOR HELLAS IN BEKERFINALE

Den Haag – De vrouwen van Hellas staan al weer voor de zevende keer in de finale van de nationale handbalbeker. Vijfmaal was de Haagse topclub daarin succesvol. Morgen kan een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis worden bijgeschreven. Tegenstander is het oppermachtige Sercodak/Dalfsen. ,,Toch zijn wij niet kansloos”, denken trainer Fred Michielsen en spelbepaler Talisa Groen.

Zij realiseren zich, dat de kenners in handballend Nederland hun geld zonder uitzondering op Dalfsen zetten. De formatie van de succesrijke Peter Portengen pakte de voorbij twee jaar alle denkbare prijzen. Fred Michielsen, de verantwoordelijke technische man bij Hellas, wordt daar een tikje kribbig van.

,,Wat is iedereen toch negatief. Als ik dat zou zijn, zouden we al met 5-0 achterstaan. Nou, dat ben ik dus niet. De statistieken zijn tegen ons, dat klopt. Maar wij hebben dit seizoen goede wedstrijden tegen Dalfsen gespeeld. Bovendien is het een bekerwedstrijd, waarvan iedereen weet dat het balletje raar kan rollen. Het behalen van de finale is voor ons al een doelstelling op zich. Gelet op wat er allemaal gebeurd is, mag dit heel bijzonder worden genoemd.”

Michielsen doelt op het plotselinge vertrek van trainer Erik van der Wel, de vele blessures van basisspeelsters en alle andere tegenslag. Brabander Michielsen pakte de zaken echter energiek aan en loodste Hellas via de winst op VOC in de kwartfinale en SEW in de halve eindstrijd knap naar de finale.

,,Natuurlijk is Dalfsen favoriet, zo realistisch ben ik ook wel. Wij zullen top moeten zijn.  Onze kracht is het collectief, maar dat kan ook gelijk een gevaar zijn bij tegenslagen. Hier moeten wij ons tegen wapenen. Voor de volle 150% blijven gaan en dat tot het einde volhouden.”

Michielsen is niet van plan zijn tactiek aan te passen. ,,Ons spel zal niet anders zijn dan in andere wedstrijden. We houden vast aan de Hellasvisie. Als we in de loop van de partij toch wat moeten aanpassen, zijn we daar op voorbereid. Voor de meeste van ons is dit de eerste finale. Dalfsen heeft veel meer ervaring wat dat betreft. Verder ligt hun kracht in de brede wisselbank. Zij kunnen veel makkelijker doorwisselen.”

Ook Talisa Groen, de spelbepaalster bij Hellas, weet dat de opponent op dit moment onbedreigd de sterkste ploeg is van de vaderlandse competitie. ,,Tactisch, technisch en conditioneel zijn zij nauwelijks te verslaan. De enige manier waarop wij een kans hebben, is als wij allemaal ons niveau halen. Iedereen moet in topvorm zijn. Als we niet te veel last hebben van de zenuwen en onze vorm tot de laatste seconde kunnen vasthouden, hebben we een kans. Onze kracht is de samenhang en de snelheid. Wij zijn de ploeg die het Dalfsen dit seizoen erg lastig hebben gemaakt. Het is supergaaf dat we in de finale staan. Daar moeten we vooral van genieten, van elke seconde. Welk resultaat we ook neerzetten, we mogen trots zijn dat we dit bereikt hebben na zo’n roerig seizoen.”

FINALE IN TEKEN  VAN AFSCHEID

Voor een aantal speelsters is de bekerfinale de laatste wedstrijd. Keepster Evelien Grob (naar Duitsland), Ana Pavkovic (naar Dalfsen), Jolanda Boks (Schipluiden), Chantal Slegtenhorst (studie in Amerika) en Melissa Osmanagic (studie in Bosnië) keren niet terug bij Hellas.

Ook manager Henk Baggerman, die wordt opgevolgd door Linda Tuik, en begeleidster Desiree Hendriks stoppen ermee. De overschrijving van aanwinst Esmee Dekker (ex VOC) is rond, waardoor zij kan worden ingezet.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Belangrijke data voor de komende weken!
Vertrektijden bus naar de bekerfinale!