Van de voorzitter – Niek 70 jaar !

Er was geen enkele twijfel dat daarvoor een feestje op Hellas moest komen. Op 21 oktober 2013 wordt Niek 70 jaar, afgelopen zaterdag na afloop van de wedstrijd van de dames tegen Dalfsen hebben we hem in het zonnetje gezet.  Voor velen is Niek een vertrouwd gezicht op Hellas en iedereen weet dat hij veel doet voor de club. Maar zelfs ik schrok van de enorme lijst met activiteiten die hij in de loop der jaren voor Hellas en het Haagse handbal heeft verricht. Zaterdagavond heb ik het al kort geduid, maar na lezing van wat hij allemaal doet en gedaan heeft zal iedereen voortaan weten wat ze allang wisten: Niek is (u)Niek !

Niek is begonnen als speler. Op 12 jarige leeftijd werd hij in februari 1955 lid van Hellas. Iedereen zal denken, pas op 12-jarige leeftijd…ja, dat was toen de ondergrens vanaf waar je mocht gaan sporten, anders was hij vast eerder begonnen. Hij heeft uiteindelijk 12 jaar in heren 1 gespeeld en is daarna nog doorgegaan totdat hij heren 5, als keeper, zijn carrière beëindigde. Vanaf 1970 is hij ook actief als trainer (19 jaar lang)/coach (24 jaar lang) bij diverse teams (jeugd en senioren) met name aan de mannenzijde. Hij maakt vele teams kampioen, laat de heren twee keer naar de eredivisie promoveren en wordt met de Heren A (toen nog junioren genaamd) vier maal landskampioen (zaal en veld).

Naast de activiteiten langs het veld is hij ook actief in het jeugdbestuur van Hellas (19 jaar) en vertegenwoordigt hij de jeugd in het algemeen bestuur (2 jaar). Voor Hellas verzorgde hij 10 jaar lang de kascontrole commissie. Ook is hij lid geweest van het afdelingsbestuur van het NHV Den Haag 2 jaar. Daar hield hij zich met name met opleiden en jeugd bezig. Zo organiseerde hij 5 maal de Haagse School Olympiade, was hij voorzitter van de schoolhandbal commissie van de gemeente Den Haag en organiseerde hij in die hoedanigheid vele malen de Haagse schoolhandbaltoernooien. De afgelopen 43 jaar is hij ook bonds- en verenigingsscheidsrechter, fluit hij wekelijks wedstrijden, begeleidt hij jeugdscheidsrechters en cursisten, coördineert hij de scheidsrechters binnen Hellas en treedt hij op als secretaris/tijdwaarnemer achter de wedstrijdtafel. Ook Jantje Beton is voor hem niet vreemd. Hij organiseerde dit  43 maal voor onze club.

Naast al deze zaken heeft hij natuurlijk ook nog diverse evenementen mee helpen organiseren (Den Haag Masters, Hellas jubileum in 1992, Hellas jeugdtoernooien onder meer voor de A-teams met Kerst, Hellas loterijen, het reservegetal, oud papier aktie), is hij lid van de financiële commissie van de bouw van de hal geweest, is hij bar-lid en medevergunninghouder van de bar, kalkte hij vroeger de velden, was hij lid van de materiaalcommissie van Hellas en zorgde hij ervoor dat de wedstrijdformulieren op de juiste plek komen na afloop van de wedstrijden.

Iedereen begrijpt dat voor al deze activiteiten Niek natuurlijk in 1987 benoemd is tot lid van Verdienste van Hellas. In 1994 heeft hij uit handen van Piet Vink de Goudvink van Den Haag gekregen. Afgelopen zaterdag hebben we hem als eerste vereeuwigd in onze eigen hal. Een fantastische foto van Jet, die vakkundig is opgehangen door Jeen, Ton Groenland en René Peters, is afgelopen zaterdagavond ontvouwen na afloop van de wedstrijd van de dames. Een mooi moment, waar zelfs Niek even stil van werd.Niek 70 jaar

Niek is (u)Niek voor Hellas en iedereen kan dat nu elke week zien !

Anneke van Zanen–Nieberg

HELLAS ZONDER BELEVING