VEEL MUTATIES BIJ DE EREDIVISIECLUBS IN DE HAAGSE REGIO

Den Haag – De handbalploegen in de Haagse regio zijn inmiddels begonnen met de voorbereiding op de competitie in de vernieuwde eredivisie. Sommige teams kregen een nieuwe trainer en bij andere clubs waren er vooral veranderingen in de selectie. Peter Lotman zette voor de AD Haagsche Courant de mutaties op een rij met de verwachtingen van de coaches.

VROUWEN HELLAS

TRAINER/COACH: JORIS WITJENS

Nieuw: Karlijn Oosenbrug  (Verburch), Chantal Slegtenhorst (terug uit buitenland), Abbey Hendriks, Paula Berest, Babette van Arem, Aletta Zandvliet en Charlotte van Hesse (eigen jeugdopleiding), Kelly Kersten (terug van gestopt).

Vertrokken/gestopt: Celine Michielsen (Trier), Fenne Rijks (Dalfsen), Withley van der Poll (Fortissimo), Lisette Moelker, Esmee Dekker, Manon Langereis, Susan en Marlies Barendrecht (allen gestopt).

Verwachting: Joris Witjens: ,,We willen snel en verzorgd handbal spelen zoals Hellas altijd heeft gepropageerd. De ambitie die daarbij past is de kampioenspoule. Dat proces zie ik als nieuwe trainer met de speelsters en begeleiding als reële doelstelling.”

Voorbereiding: 15-17 aug. trainingskamp; 22-24 aug. Haagse Ooievaarscup; 31 aug. drieluik met Nieuwegein en Westlandia.

Start competitie: 6 sept. thuis tegen DOS.

VROUWEN QUINTUS

TRAINER/COACH: ALEX CURESCU

Nieuw: Marieke van der Wal (Cergy Pontoise Frankrijk), Lisa Bos (Fortissimo), Delaila Amega (SEW), Carmen Riepe (Verburch), Tessa van Zijl (Verburch), Lisa Warmerdam, Amy Dulfer, Sabine Vollebregt, Susan de Bakker (allen eigen jeugdopleiding).

Vertrokken/gestopt: Tess van Buren (Dalfsen), Jantine Zwinkels (VOC), Helen van Beurden (Bad Wildungen), Ramiella Ramos, Larissa van Dorst (beiden gestopt).

Verwachting: Alex Curescu: ,,Met deze ploeg moeten we de top vier kunnen halen. Daar zetten we op in. In elk geval beter presteren dan vorig seizoen. Minder wisselvallig en stabieler over de hele competitie.”

Voorbereiding: 8-10 aug. internationaal toernooi Melsungen Duitsland; 17 aug. tegen LLHM uit Frankrijk in Kwintsheul; 22-24 aug. Haagse Ooievaarscup; 28-31 aug. oefenstage in Brest Frankrijk.

Start competitie: 6 sept. thuis tegen E&O.

MANNEN HELLAS

TRAINERS/COACHES: NESO SAPONJIC EN BJÖRN BUDDING

Nieuw: Tim Meijer, Jordy Langereis (beiden terug uit buitenland), Daan Kulker, Wessel Kuiper, Ricardo Holman (hersteld van blessures), Pim van Starrenburg (ex EHC en HARO, definitief in A-selectie).

Voorlopig niet beschikbaar vanwege blessures: Ubbo Starrenburg, Semmy Boekee, Jeffrey Zevenbergen en Norbert Laernoes.

Verwachting: Neso Saponjic:,,In het begin moeten we alle zeilen bijzetten om het gemis van de ervaren krachten op te vangen. Daarna moet het gaan lopen en op basis van dezelfde inzet als vorig seizoen kunnen we bovenin meedraaien omdat veel ploegen aan elkaar gewaagd zijn.”

Voorbereiding: 15-17 aug. sterk toernooi in Tongeren (o.a. Volendam, Bevo en Tongeren); 22-24 aug. Haagse Ooievaarscup; 30 aug. Sasja Antwerpen.

Start competitie: 6 sept. uit Swift Arnhem.

MANNEN QUINTUS

TRAINER/COACH: RENÉ ZWINKELS

Nieuw: Jeroen Hemmes (linkshandige hoekspeler Volendam). Doorstroming eigen jeugd.

Vertrokken/gestopt: Tim Bottinga (Aalsmeer), Karim Tamim (Bevo), Marco Woltersom (Volendam), Geert Hinskens (Volendam).

Verwachting: René Zwinkels:,,Door het vertrek van ervaren basiskrachten wordt de belangrijkste opdracht het inpassen van de jeugdspelers  om een nieuwe ploeg te bouwen. Voor die jeugdspelers ligt er de kans zich in het eerste team te spelen. Het zal keihard werken worden om resultaten te behalen.”

Voorbereiding: 20 en 28 aug. tegen Volendam; 22-24 aug. Haagse Ooievaarscup.

Start competitie: 7 sept. uit tegen E&O Emmen.

HERCULES

TRAINER/COACH: MAARTEN ROESTENBURG

Nieuw: Mohamed Abdeldayem (Egypte), Boy Koreneef (terug in eerste team).

Vertrokken/gestopt: Marwin van Offeren (E&O), Duncan Postel (Volendam), Daniël van der Ham (E&O), Thomas Obbens (trainer Verburch).

Verwachting: Maarten Roestenburg: ,,Als gepromoveerde ploeg is het heel simpel als doelstelling: niet degraderen. We gokken op een zesde plaats of zelfs hoger. Verder zorgen voor continuïteit binnen de club en hard werken om een vaste waarde te worden in de eredivisie.”

Voorbereiding: 9 aug. internationaal toernooi bij Swift Arnhem; 16 aug. Volendam in Boswijk; 22-24 aug. Haagse Ooievaarscup.

Start competitie: 6 sept. thuis tegen Hurry-Up.

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

Geweldige actie AJ Sports voor alle Hellenen!
Nieuwe TV dankzij Stadhouder!