VERSCHIL TUSSEN STAD EN DORP

BELADEN DERBYS TUSSEN HELLAS EN QUINTUS NIET TE VOORSPELLEN

Den Haag – De streekderbys tussen de handbalgrootmachten Hellas en Quintus trekken al decennia veel toeschouwers. Zaterdag staat er bij de vrouwen opnieuw een confrontatie op het programma en over twee weken is de clash bij de mannen. Deze krant vroeg vijf toptrainers die als oefenmeester bij deze clubs werkten naar hun herinneringen.

Nico Stet (mannen en vrouwen Hellas, met wie hij landskampioen werd.)

,,De wedstrijden tegen Quintus zijn altijd beladen, omdat ze veel publiek trekken en een geweldige ambiance creëren. Het opvallende was dat Hellas vaak thuis verloor en uit won. De spanning van het spelen voor eigen publiek. Het is het platte land tegen de stad. Beide clubs klaagden altijd over de hal van de ander. Die schermutselingen vooraf hoorden er bij. Quintus heeft grote, sterke meiden en Hellas lichte, beweeglijke speelsters. De mooiste derby was 2011 met de mannen toen wij met een jonge ploeg het gerenommeerde Quintus van Eelco Overkleeft klopten. Een superprestatie.”

René Romeijn (vrouwen Quintus, met wie hij alle prijzen veroverde.)

,,Zelf had ik die rivaliteit tussen de clubs niet, omdat ik van buiten de regio kwam. Ik merkte, dat die er tussen de speelsters en supporters wel nadrukkelijk was. Hellas stond hoger aangeschreven, omdat men al veel successen had behaald. In de regio leefde dat enorm. Wij hebben met Quintus voor een ommekeer gezorgd. Beide teams speelden snel en attractief handbal. Daardoor waren het  mooie en spannende wedstrijden. De wil om te winnen was enorm. Er werd lang van tevoren over de wedstrijd gesproken. De mooiste was de kruisfinale die wij met Quintus wonnen, waardoor we naar de finale gingen.”

Jos Klepke (vrouwen Quintus, met wie hij de bekerfinale bereikte.)

,,Die derby’s blijven altijd bijzonder. Daar zit zó veel spanning op. De speelsters hadden de zenuwen als de derby er aan kwam. Het is een prestigestrijd met veel rivaliteit, maar met respect. De supporters dragen bij aan die speciale sfeer. Hellas beschikte over een grotere erelijst. Quintus heeft een inhaalslag gemaakt. Hellas is gebaseerd op snelheid en individuele acties. Quintus speelt meer uit spelpatronen en met afstandschutters. Qua bluf heeft Hellas een streepje voor. Is het verschil tussen stad en dorp. De mooiste derby was de halve finale beker bij Quintus. Uit nipt verloren en thuis net gewonnen. Dat gaf de wedstrijd een extra lading. Wij wonnen.”

Erik van der Wel (mannen en vrouwen Quintus en Hellas, met wie hij landstitel veroverde).

Grote rivaliteit, zelfs al bij de jeugd toen ik de junioren trainde. Hellas en Quintus waren de sterkste teams van Nederland. De kampioen van Den Haag was ook vrijwel zeker kampioen van Nederland. Bij die wedstrijden zat de hal stampvol. De laatste jaren wint Quintus meestal. Dat heeft te maken met de beleving. Beide clubs spelen verzorgd handbal en hebben talenten. Quintus beslist wedstrijden op werklust, terwijl Hellas meer op techniek en snelheid vertrouwt. Altijd prachtige duels om naar te kijken.”

Jan Alma (éminence grise; vrouwen en mannen Hellas en mannen Quintus; won alle prijzen).

,,Fantastische wedstrijden. Qua niveau niet altijd goed, maar vol spanning en aparte sfeer. We stonden met Hellas een keer zwaar achter en wonnen toch met een doelpunt verschil. Dat soort wedstrijden. Maar de echte en meest emotionele derby blijft toch  de bekerfinale mannen tussen Hellas en Hermes. Ik als Helleen trainer bij de stadsrivaal Hermes. En we wonnen ook nog. Onvergetelijk.”

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COUANT/Peter Lotman

Extra inlevermogelijkheid formulieren speculaaspoppen