VERTROUWEN IN HELLAS

WITHLEY VAN DER POLL KEERT TERUG OP  OUDE NEST

Den Haag – De handbalcompetitie begint voor de vrouwen van Hellas vandaag direct met een kraker. Vice-landskampioen Succes/VOC komt naar de Laan van Poot (20.30 uur). De (teruggekeerde) nieuwe keepster van Hellas, Withley van der Poll, heeft er veel vertrouwen in.

Hellas leek aan het einde van het vorig seizoen even in de problemen te komen toen eerste keepster Evelien Grob vertrok naar het Duitse Koblenz/Weiberen. Maar de immer actieve manager Henk Baggerman ging snel op zoek en zoals zo vaak slaagde hij er nu ook weer in een adequate vervangster naar Den Haag te halen. Of liever gezegd: terug te halen. Want Withley van der Poll was al eerder actief voor de Haagse eredivisieclub voordat zij destijds overstapte naar Fortissimo. En dus kan Hellas weer beschikken over een talentrijke doelverdedigster.

Zelf is de pas 17-jarige Van der Poll ook blij weer terug te zijn bij Hellas waar zij destijds veel heeft geleerd van keeperstrainer Bart Uijtdebroek. Ook die hereniging wordt door beide partijen als bijzonder prettig ervaren.

Van der Poll lachend: ,,Je kunt Henk en Bart eigenlijk wel de schuld geven dat ik nu weer terug ben bij Hellas. Het is wel weer even anders dan degradatiehandbal spelen met Fortissimo. Zal ik best nog aan moeten wennen bij een topclub. Maar ik denk dat het wel goed gaat komen. Ik ben er van overtuigd dat het een mooi seizoen gaat worden met z’n allen.”

Ondanks haar jeugdige leeftijd kende de handballoopbaan van de Rotterdamse Withley van der Poll een grillig verloop. ,,Ik ben in de c-jeugd begonnen bij RHV De Meeuwen in mijn woonplaats. Een vriendin van me vroeg me mee naar een pannenkoekenmiddag en dat vond ik geweldig. Toen ik 13 jaar was, ging ik bij HARO spelen in Rotterdam. Daar had ik al twee jaar meegetraind. Het seizoen erop ging ik naar Hellas, waar ik nog zwaarder geblesseerd raakte dan ik al was. Het hele seizoen heb ik vrijwel niks gespeeld. Wel heeft keeperstrainer Bart Uijtdebroek me flink onder handen genomen. Dankzij hem heb ik toch nog veel geleerd en mijn hoofd boven water gehouden.”

Vervolgens besloot Van der Poll toch over te stappen naar Fortissimo in Cothen. ,,Daar werd ik heel goed ontvangen door een leuke groep meiden. Ik had het gelijk naar mijn zin en heb er twee seizoenen gekeept. Ook het nodige bijgeleerd van mijn keeperstrainer Dyon van Hengstum en veel steun gekregen van mijn keepersmaatjes Patty van Rossum en Mayra Leek. Daardoor kon ik weer terugkomen op mijn oude niveau en ben er zelfs nog beter geworden.”

Het handbal heeft Withley van der Poll, die in september begint met de opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening aan de Hogeschool in Rotterdam, niet van een vreemde.

,,Mijn moeder, oma, tante en oom hebben allemaal gehandbald. Mijn zusje Lindsey heeft ook twee seizoenen bij Fortissimo gespeeld en zit nu bij Hellas in de a-jeugd. Mijn familie vindt het nog steeds leuk om te komen kijken. En daar ben ik heel blij mee, want mijn mama brengt me naar elke training en wedstrijd,”  aldus Van der Poll.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Dames A 5e op sterk bezet V&L toernooi