WAT IS ER MISGEGAAN?

VROUWEN EN MANNEN HELLAS STRIJDEN TEGEN DEGRADATIE

Den Haag – Handbalvereniging Hellas verkeert in zwaar weer. Zowel het vrouwen- als het mannenteam moet overleven in de degradatiepoule van de eredivisie. Nog niet eerder in het 87-jarig bestaan van de topclub is dit voorgekomen. Meedoen om de prijzen was, zeker bij de vrouwen, meer regel dan uitzondering. Wat ging er de laatste seizoenen mis?

JEUGDOPLEIDING

Dat is niet de reden. Hellas heeft een prima jeugdopleiding met goed geschoolde en ervaren trainers. Er breken regelmatig talenten door, zowel bij de mannen als de vrouwen. Ook heeft de club voldoende aanwas van talentrijke spelers van buitenaf.

TOPSPORTKLIMAAT

Hellas is sinds jaar en dag een topclub. Er wordt alleen te weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheden. Ook bij de topwedstrijden is het vaak sfeerloos in de hal. De supporters klappen beschaafd, vinden het mooi, maar er is geen fanatieke aanhang. Ook de entourage rond de wedstrijden is onvoldoende. Geen speaker, vaak geen programmaboekje, geen oplopen en voorstellen van spelers, geen amusement. Zelfs bij clubs in de eerste divisie is er meer spektakel. Dat kan veel beter en draagt bij aan de motivatie van de spelers.

FINANCIËLE MIDDELEN

De club heeft speelsters/spelers van buitenaf niet veel te bieden. Slechts een (geringe) kilometervergoeding of wat woonruimte. Er wordt niet, zoals elders in het land, echt betaald. Dat is de zwakte, maar gelijk ook de kracht van Hellas. Ze kunnen niet mee in de strijd om topspelers. Maar wie bij Hellas komt handballen, doet dat dan ook vanuit het hart. Bovendien houdt de club zich door dat financiële beleid al jaren staande zonder zich in de schulden te hoeven steken. Menig club, zoals recent nog E&O Emmen, heeft te lang boven zijn stand geleefd. Een sterke sponsor is noodzakelijk.

TECHNISCH BELEID

Hellas heeft in het verleden over toptrainers beschikt, die vrijwel altijd uit de eigen geledingen voortkwamen. Agterdenbosch, Alma, Stet, Van der Wel, Kapel. De grootste successen werden dan ook door die oefenmeesters behaald. Op de huidige technische duo’s bij zowel de vrouwen (Michielsen/Agterberg) als de mannen (Budding/Saponjic) valt bij supporters en speelsters/spelers de nodige kritiek te beluisteren. Die onvrede is begrijpelijk, omdat de resultaten niet goed zijn. Het wegsturen van trainers heeft zelden het beoogde effect. Toch zou de Sectie Topsport  eens indringend moeten evalueren of de huidige technische leiding in deze samenstelling het beste past bij de keurtroepen van dit moment.

PECH

De hoofdmacht van Hellas (mannen en vrouwen) heeft te kampen gehad met blessures. Toch is dat geen excuus. Alle andere teams in de eredivisie zijn eveneens getroffen door pech, mankementen of ander onheil. Erg vaak werd dat argument als excuus naar voren geschoven. Maar ook hier geldt, dat bij successen de blessures in het algemeen meevallen. Zodra het minder gaat, voelen de spelers zich eerder zwak, ziek of misselijk. Het heeft met de mentale weerbaarheid te maken.

KWALITEIT

Met alle respect voor de huidige speelsters en spelers van de selectieteams is de belangrijkste conclusie, dat er gewoon te weinig kwaliteit voorhanden is. Er lopen uitstekende spelers rond, maar te weinig. Het merendeel, zowel bij de vrouwen als de mannen, is niet geschikt voor de top van de eredivisie. Het is middelmatig. Dat is geen schande, maar het is zaak om die realiteit niet uit het oog te verliezen.

PAK SLAAG: GEEN PASSIE, GEEN BELEVING

Ook in de eerste wedstrijd van de play-down was het droevig gesteld met de mannen van Hellas. Vorige week was rivaal Quintus al met 29-10 te sterk, ditmaal kregen  de Hagenaars met 9-30 op de broek. Een prestatie eredivisie onwaardig.

Tot 6-6 ging het nog en leek Hellas over meer venijn te beschikken dan in Kwintsheul. Daarna scoorde de ploeg van de woedende en wanhopige coach Saponjic bijna een half uur niet meer. Dat is nog niet eerder vertoond.

Van 6-6 via 6-13 bij de rust werd het 6-22 voordat Hellas weer een keer raak schoot. ,,Geen passie, geen beleving, geen duidelijke spelopvatting, slappe schoten, helemaal niks,” moest ook Saponjic constateren.

Quintus verdiende het compliment dat het geen moment verslapte. Zelfs bij de grote voorsprong bleef de ploeg van Overkleeft geconcentreerd verdedigen en liet mooie aanvallende acties zien. Maar ook het sterke spel van Quintus kon de wanvertoning aan Haagse zijde niet wegpoetsen.

Ook de vrouwen presteerden in het eerste degradatieduel ondermaats. De ploeg van trainer Michielsen won bij Aalsmeer met 28-32, maar het spel was weinig verheffend. De thuisclub, die het hele seizoen geen punt verzamelde, maakte het Hellas nog behoorlijk lastig. Pas in de slotfase lukte het de zo belangrijke zege te grijpen in de strijd om behoud van de eredivisie.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Opbrengst Jantje Beton bekend, alle collectanten bedankt!!
Loting EK Handbal voor Politievrouwen