WENNEN AAN NIEUWE BASIS

LISANNE VAN VLIET MET HELLAS VOOR KRACHTPROEF

PETER LOTMAN

Den Haag – De handbalsters van Hellas hebben zich ook dit seizoen weer geplaatst voor de play-offs om de landstitel, die binnenkort begint. Maar eerst komt zaterdag (aanvang 20.30 uur) in de laatste wedstrijd van de reguliere competitie regerend titelhouder Dalfsen naar de Laan van Poot. Een goede graadmeter om te beoordelen  hoe de Haagse ploeg de tegenslagen heeft overwonnen.

Opbouwspeelster Lisanne van Vliet heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes bij Hellas. Dat was niet makkelijk, want de formatie van trainer/coach Erik van der Wel heeft dit seizoen nogal wat tegenslagen moeten incasseren. Blessures van bepalende speelsters, maar vooral ook het vertrek van spelbepaalster Sarah van Gulik midden in het seizoen hebben er flink in gehakt. Ook Lisanne van Vliet geeft toe dat het even slikken was toen haar ploeggenoot naar de Bundesliga vertrok.

,,We gunnen het Saar van harte. Zij heeft dat altijd al gewild. Maar voor ons was het toch een domper.”

Het betekende dat coach Van der Wel zijn ploeg in de aanloop naar de nacompetitie plotseling moest omgooien. Van Vliet over die veranderingen: ,,Dat is toch lastig, maar gelukkig hebben we drie speelsters die ook op midopbouw kunnen spelen. Talisa Groen en Jolanda Boks kunnen doorschuiven en ik sta zelf ook regelmatig in het midden. We kunnen het dus wel oplossen, maar het is toch weer even een kwestie van wennen.”

De 23-jarige Lisanne van Vliet is bezig aan een sterk seizoen. ,, Ik ben fanatiek. Als ik me ergens in vastbijt, laat ik niet meer los. Dat heb ik ook in mijn werk.”  Zij is in de opbouw multifunctioneel inzetbaar, maar op de linkeropbouwplaats voelt ze zich toch het meeste op haar gemak. ,,En gelukkig krijg ik daar van de trainer veel speeltijd. Ik krijg het vertrouwen en dat is er vooral de oorzaak van dat ik zo lekker speel. Ik zit goed in mijn vel en ik kan vanaf die positie veel scoren.”

De verstandhouding met trainer Erik van der Wel is optimaal en dat dateert al vanuit de jeugd. ,,Ik heb eerst bij Wings gehandbald, maar ben in de A-jeugd overgestapt naar Hellas. Dat was in de periode dat Erik van der Wel daar de jeugd trainde. Ik was dus blij dat hij dit seizoen weer trainer werd. We weten precies wat we aan elkaar hebben.”

Van Vliet, in het dagelijks leven onderwijzeres op de basisschool De Schakel in de Haagse Houtwijk, is vooral bekend door haar passeerbewegingen. Met een lange, krachtige pas kan zij een verdedigster uit positie spelen en makkelijk scoren. ,,Maar de laatste tijd scoor ik ook steeds meer vanuit een sprongworp. Daardoor is mijn schotpatroon gevarieerder geworden en ben ik moeilijker te verdedigen.”

Over de kansen in de nacompetitie is de 1.78 meter lange Lisanne van Vliet duidelijk. ,,We hebben afgesproken dat we het van wedstrijd tot wedstrijd bekijken. Het zal door die tegenslag zwaar worden, maar we gaan vol de nacompetitie in. We hebben kwaliteit ingeleverd, maar dat compenseren we elke wedstrijd met een enorme teamgeest.”

AD HAAGSCHE COURANT

HELLAS MIST OVERTUIGING