Westlandse handbalploeg laat zich niet verrassen door Hellas

QUINTUS NAAR KWARTFINALE

Er was al weken naar uitgekeken. De bekerkraker tussen de eeuwige rivalen Hellas en Quintus stond bovenaan het lijstje van de handballiefhebber. Het spektakel kwam er niet echt, omdat de Westlanders met 22-27 te sterk waren.

Peter Lotman

Den Haag

Er was de laatste weken druk gespeculeerd over de kansen van de beide opponenten. Het zou ook een mooie graadmeter zijn hoe precies de krachtsverhoudingen liggen tussen de BENE-League en de eredivisie. Quintus, onderaan in de grensoverschrijdende competitie, en Hellas, meestrijdend om de titel in de hoogste landelijke divisie. Heeft een club die promoveert  uit de eredivisie overlevingskansen in de BENE-League. Afgaande op het duel van gisteravond in de sfeervolle sporthal aan de Laan van Poot was het antwoord nee.

De kans dat de Hellenen daadwerkelijk in de BL uitkomen volgend seizoen is niet zo heel groot. Dat Quintus zal degraderen uit die BL is meer aannemelijk. En dus komen beide teams elkaar in de nieuwe competitie vrijwel zeker opnieuw tegen. Het voorproefje gisteravond beloofde al veel kijkplezier voor de volgende edities.

ERVARING

De ervaring en de fysieke kracht kwamen Quintus goed van pas tegen Hellas, dat het toch vooral moet hebben van meer technisch handbal. Ook om die reden was het gevecht het aankijken meer dan waard. Vooral dankzij de goede leiding van het topkoppel Ferry van de Beek/Niels Egberts bleef het een wedstrijd. Al ontbrak bij beide teams de passie.

Loek van Bergen en Henegouwen, de aanvoerder van de Hellenen, was na afloop duidelijk in zijn analyse. ,,We hebben te weinig gebracht. Er zat te weinig venijn in bij ons. We hadden onvoldoende power om op de beslissende momenten door te drukken. ”

Hellas opende sterk en even leek er toch een verrassing aan te komen. Maar Quintus stelde snel orde op zaken en pakte bij het wisselen via 6-9 al een 12-15 voorsprong. Juist bij die eerste voorsprong kreeg de Heulse ploeg een fikse tegenvaller te incasseren toen Marc de Vreede na zijn treffer met een knieblessure naar de kant moest.

UITBLINKER

Collin de Vette, de uitblinker bij de Westlanders, verwoordde het succes van zijn ploeg treffend. ,,Hellas had hetzelfde wat wij altijd hebben in de BENE-League. Je blijft bij en denkt te kunnen aansluiten, maar dan lukt het toch net niet. Dat overkomt ons zo vaak in de competitie.”

Zoals zo vaak, lagen ook nu weer vreugde en teleurstelling dicht bij elkaar op een paar vierkante meter. Aan de ene kant de spelers, staf en supporters van Quintus die zich laafden aan het succes. Even verderop zaten de vedetten van Hellas met hun aanhang het verdriet te verbijten.

Doelpunten Hellas: Pepijn Michielsen (5), Donny Vink (3), Loek van Bergen en Henegouwen (2), Pim van Starrenburg (3), Robin Nagtegaal (2), Ubbo Starrenburg (1), Ricardo Holman (3), Glenn Lefel (1) en Troy Oranje (2).

Doelpunten Quintus: Ard Vollebregt (1), Chris de Bakker (2), Lex Dofferhoff (6), Bernie Vermeer (3), Collin de Vette (5), Rick van Ravesteijn (2), Dean van Haeren (2), Mitchell Verbraeken (3) en Marc de Vreede (3).

Amusementswaarde (***) : Het was geen spectaculaire bekerwedstrijd. Te veel fouten, te veel balverlies en te onzorgvuldige schoten. Toch bleef de partij het aankijken waard, omdat niet de indruk bestond dat Quintus met overmacht zou winnen. Hellas was niet scherp genoeg om het duel te laten kantelen.

Scheidsrechters (***) : Prima wedstrijd van Ferry van de Beek en Niels Egberts. Maar ook zij hebben liever een duel waarin zij zich kunnen vastbijten. Er viel niet zo veel eer te behalen aan het gezapige potje.

Beste Spelers: Bij Hellas viel in de slotfase wisseldoelman Caspar Hovingh op. Hij verving Paul Vis en verrichtte direct een serie voortreffelijke reddingen.

Bij Quintus keepte Maarten-Jan de Koning een goede wedstrijd en was Collin de Vette op schot.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Wedstrijden komend weekend