Aanpak coach Voskuil wordt zichtbaar bij gretig Hellas

Den Haag – AJSports/Hellas kan door de 37-28 overwinning op Targos/Bevo naar boven blijven kijken in de eredivisie. De 16-jarige Marnix Roos maakte indruk.

De Hellenen vermaakten de toeschouwers met fraaie doelpunten. Het meeste applaus kreeg echter Marnix Roos die in de slotfase van het aantrekkelijke kijkspel nog speelminuten kreeg van coach Giovanni Voskuil. De pas 16-jarige junior scoorde uit een mooie actie en de supporters beloonden hem met een geweldig gejuich. De robuuste Roos is de personificatie van het zelfvertrouwen dat de spelers van Hellas momenteel demonstreren.

Loek van Bergen en Henegouwen

Voskuil heeft gewerkt aan een ‘brede’ wisselbank en die aanpak loont. De coach, die Hellas inmiddels naar de middenmoot heeft geloodst: ,,Met het oog op de nacompetitie wil ik straks kunnen beschikken over meerdere spelers die kunnen invallen als er basiskrachten geblesseerd raken. Bovendien moeten de spelers vertrouwen hebben in mijn aanpak en in hun eigen spel. Fouten maken mag, maar je moet er wél van leren. Dat proces is nu met succes gaande.”

Een exponent van het ‘nieuwe’ Hellas was tegen Bevo opnieuw aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen. Hij scoorde niet alleen negen keer, maar was ook de echte leider van de ploeg met zijn spelbepalende acties. ,,Ik voel me goed, het draait lekker en de laatste weken heb ik geen last van pijntjes. Ik kan de rol vervullen binnen het team die ik graag wil. Ook het scoren gaat me goed af en dat voelt prettig.”

Aanvallend viel er ook weinig aan te merken op het spel van de Hagenaars. De combinaties verliepen soepel en mede door de offensieve dekking van de Limburgers sneden de Hellenen als een warm mes door de boter. Ricardo Holman, Ubbo Starrenburg, Wessel Coster en Pepijn Michielsen hadden als vaste krachten geen moeite De Limburgse doelman te passeren. Maar ook Djimmy Nolet liet met een serie snelle acties zien over de nodige kwaliteiten te beschikken. Hij volgde begin dit seizoen zijn trainer van EHC naar Hellas en lijkt zijn draai gevonden te hebben.

Verdedigend was coach Voskuil minder tevreden. ,,Tegen deze ploeg mogen wij geen 28 doelpunten tegen krijgen. Het werd af en toe te makkelijk opgenomen. Dat risico zit er in met een grote voorsprong, maar het is niet goed te praten.” Ondanks dat hij weinig steun kreeg van zijn ploegmaten keepte Jari Stam een prima partij. Hij verving eerste doelman René de Knegt, die met een enkelblessure kampt, op verdienstelijke wijze.

Na de overrompelende openingsfase (6-1 binnen tien minuten), had de thuisclub met de 17-11 ruststand al de basis gelegd voor de overwinning. In het verloop van de tweede helft kwam Bevo, met de uitblinkende Robin Jansen (elf doelpunten), nog een paar keer in de buurt.: 24-19, 26-21 en 28-23. Verder dan die vijf doelpunten liet Hellas het niet komen en door een sterk slotakkoord van Nolet en Holman kwam de overwinning geen moment in gevaar.

Doelpunten Hellas: Loek van Bergen en Henegouwen (9), Ricardo Holman (5), Ubbo Starrenburg (5), Pepijn Michielsen (5), Wessel Coster (4), Djimmy Nolet (4), Thierry van Zundert (2), Pim van Starrenburg (2) en Marnix Roos.

Bij Bevo waren Robin Jansen (11x) en Sybren Stijweg (8) de beste schutters.

Scheidsrechters (****):  Steffan van Laarhoven en Sjoerd Thijssen floten een voortreffelijke wedstrijd. Ze zagen veel, zo niet alles en reageerden adequaat als dat nodig was. Verder lieten ze het spel lekker lopen. Het koppel is in balans en rustig. Sterke progressie geboekt!

AD SPORT/PETER LOTMAN

tinco

Strijdvaardig naar top. Klik hier voor het krantenartikel
Slap begin nekt handbalsters Hellas