14-22 VOORSPRONG NIET GENOEG VOOR HELLAS

Wognum – Door het 24-24 gelijkspel bij SEW hebben de handbalsters van Hellas nog een ultieme kans om niet te degraderen. Zaterdag moet de Haagse club aan de Laan van Poot dan zelf ruim winnen van E&O Emmen en concurrent DSS moet verliezen bij SEW. Een wankel scenario, maar het kan nog steeds voor het onnodig in de problemen geraakte Hellas.

Ook tegen SEW was weer duidelijk hoe kwetsbaar de ploeg van trainer Joris Witjens is. Hellas speelde zich in Wognum met sterk spel naar een 14-22 voorsprong. Niks aan de hand, zo leek het, maar plotseling ging de Haagse ploeg in de slotfase vreselijk lopen knoeien.

In de laatste tien minuten werd nauwelijks meer gescoord en het balverlies was schrikbarend. Het was illustratief voor het Hellas van dit seizoen. Goed handbal onder aanvoering van Talisa Groen en dan ineens een geweldige dip waarin alles mis gaat.

Coach Witjens had het tegen SEW prima voor elkaar. Een hechte 6:0 verdediging met daarachter de opnieuw voortreffelijk keepende Sanne Leenders. Talisa Groen zorgde voor veel dreiging en speelde haar ploeggenoten knap vrij. Shantella Smid was zoals de laatste weken weer uitstekend op schot.

De 7-12 voorsprong bij de rust gaf een comfortabel gevoel. Ook na het wisselen ging het ruim een kwartier goed. Bij 14-22 leek SEW weggespeeld te worden, maar vervolgens lukte niets meer. De zenuwen kregen de overhand en toen was het gebeurd met Hellas.

De thuisclub knokte zich terug in de wedstrijd en maakte een halve minuut voor tijd de gelijkmaker. De Haagse ploeg kwam nog in balbezit, maar de laatste aanval werd verprutst. Hellas heeft bewezen dat er met goed spel nog kansen zijn. Het zal zaterdag tegen E&O dan wel zestig minuten lang bij de les moeten zijn.

Stand (met nog 1 duel): SEW 9, E&O 9, DSS 7 (-1) en Hellas 5 (-11).

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

‘KNOKKEN IS DE ENIGE OPTIE’
HA/HB, HC en HD op het Aalsmeertoernooi 2015!