DIOS-AANVAL MACHTELOOS

PLOEG VAN COACH WITJENS AFGETROEFD DOOR HELLAS

Den Hoorn – Uiteindelijk kregen de handballers van Hellas dan toch hun revanche. Eerder dit seizoen leden de Hagenaars voor eigen publiek een onverwachte nederlaag tegen streekgenoot DIOS. In de return in Den Hoorn waren de Hellenen op alle fronten de betere ploeg. Met 14-23 was de thuisclub vooral aanvallend onmachtig.

Coach Neso Saponjic van Hellas, die de nog steeds zieke hoofdtrainer Nico Stet verving, had de tactiek tegen de robuuste DIOS-ploeg goed uitgestippeld. Hij zette in de verdediging een lang middenblok neer en de hele wedstrijd liepen de schutters van de thuisploeg zich stuk op die hechte defensie. Daarbij maakten de aanvallers van  DIOS de fout, dat zij veel te kort op de dekking opereerden. Voor de Haagse verdedigers was het daardoor een koud kunstje om de schoten te blokken of door snel uit te stappen de bal te onderscheppen.

Het gevolg was, dat DIOS niet verder kwam dan een mager totaal van veertien doelpunten. Dat was mede de grote verdienste van Hellasdoelman, Bart Ravensbergen. De Jong Oranje international was weer formidabel op dreef een pakte ongelofelijk veel vrije schoten. Ook in aanvallend opzicht was Hellas balvaardiger en geraffineerder in de combinaties. De verdedigers van DIOS stonden te vast op hun voeten om de beweeglijke Hellenen van scoren af te houden. Vooral op de korte wisseltjes tussen de opbouwers Loek van Bergen en Henegouwen en Ubbo Starrenburg met cirkelloper Samir Benghanem konden de verdedigers van DIOS geen vat krijgen.

DIOS-Hellas

Direct vanaf het begin was een getergd Hellas de bovenliggende partij. Bij 1-5 nam coach Joris Witjens van DIOS al een time-out. Ondanks zijn donderspeech kon hij het tij niet meer keren. Met knappe doelpunten van Starrenburg en Van Bergen en Henegouwen was het bij de rust al 6-14 voor Hellas. Afgaande op het spelbeeld lag het niet in de verwachting dat DIOS nog een bedreiging zou kunnen vormen. Even was er een kleine opleving van 8-16 naar 11-16, maar vervolgens was het linkshander Semmy Boekee die Hellas weer naar een verschil van acht schoot: 11-19.

Robin Huisman mengde zich voor de thuisclub nog even in de strijd, maar ook hij zag geen kans het verschil te maken met zijn doorgaans gevaarlijke schoten. ,,Het liep van geen kant,” moest de lange schutter constateren. ,,We hebben niet slim gespeeld. Steeds maar schoten door het midden waar hun lange mensen stonden. En ook verdedigend pakten we het niet goed aan.”

Helleen Ubbo Starrenburg liep zichtbaar vrolijker naar de kleedkamer. ,,We hebben mooi revanche genomen. Die nederlaag zat ons nog steeds dwars. Ik vond ons ook duidelijk beter handbal spelen. Een verdiende overwinning.” Waarmee de makkelijk schietende Hagenaar de spijker op de kop sloeg. Vooral op basis van techniek en tactiek had Hellas dit keer van de rivaal gewonnen. Normaal compenseert DIOS dat gemis met een ongelofelijke wedstrijdinstelling, maar ook die was ditmaal onvoldoende aanwezig. Het weerhield de spelers van de thuisclub er niet van om zich na afloop in het feestgewoel van het geslaagde sponsorweekend te storten. Want feestvieren, dat kunnen ze bij DIOS.

Doelpunten DIOS: Frank Snelder (4), Robin Huisman (3), Carlo van Leeuwen (2), Vincent Kwint (2), Frank Koole, Ricardo Zeestraten en Steve Pottuyt.

Hellas: Ubbo Starrenburg (5), Semmy Boekee (4), Jelmer Laernoes (4), Loek van Bergen en Henegouwen (3), Samir Benghanem (3), Norbert Laernoes, Wessel Coster, Stefan Coster en Jordy Langereis.

Scheidsrechters: Vd. Ende/Schootemeijer, die het grimmige duel goed onder controle hielden.

AD HAAGSCHE/DELFTSE COURANT/Peter Lotman

HANDBALSTERS HELLAS BEGINNEN STERK IN PLAY-OFFS
In Memoriam Dolf Rutjes (27 juni 1928 - 30 januari 2013)