Hercules verslaat Hellas na heerlijke handbalkraker

18-12 ACHTER, TOCH GEWONNEN

Den Haag – Ongeloof. Verbijstering. De handballers van Hellas staarden na afloop van de derby tegen aartsrivaal Hercules minutenlang voor zich uit. Na een 18-12 voorsprong verloren zij met 22-24. Het was nauwelijks te bevatten. Óók niet voor de spelers van Hercules. Een boeiend kijkspel met een bizar scoreverloop.

Het zag er in het begin veelbelovend uit voor het geplaagde Hellas. In een sublieme eerste helft legde de ploeg van het technisch duo Budding/Saponjic de opponent met attractief handbal de wil op. Hercules kwam er niet aan te pas en dat resulteerde in een 9-5 en 11-7 voorsprong. Vooral de sterk spelende linkshander Ubbo Starrenburg en aanjager Pepijn Michielsen waren niet af te stoppen.

Michielsen, in zijn eerste seizoen bij Hellas: ,,In die fase speelden we erg goed. Hoog tempo en doelgericht. Met veel druk op de verdediging van Hercules. Dat is de tactiek die wij graag spelen.” Die aanpak leverde rendement op. De uitblinkende Starrenburg, bekritiseerd om zijn laconieke spel, was tot op het bot gemotiveerd. ,,Juist tegen Hercules wilden we onze stijgende lijn laten zien. Dat lukte goed. We waren aanvallend en verdedigend de betere ploeg.”

Hercules stelde daar in het eerste half uur weinig tegenover. Boy Koreneef onderscheidde zich met een aantal fraaie doelpunten, maar verder was het geploeter. Aanvoerder Marc de Vreede, die opnieuw een hoofdrol vervulde als leider van het team: ,,Het liep van geen kant bij ons. Vreselijk veel fouten en slechte schoten. De reden? Te weinig venijn en te slap begonnen.” Het verschil in mentaliteit bezorgde Hellas bij de rust een 15-10 voorsprong.

Hoe anders zou het tweede bedrijf verlopen. De thuisclub kwam nog op 18-12, maar daarna stortte het als een kaartenhuis in elkaar. ,,We vergaten op dezelfde manier door te gaan. De afspraken werden niet nagekomen. Ook de verdediging was niet scherp,” vond de sterk keepende doelman Nick de Knegt. Aan hem en zijn broer René, die voor het eerst na zijn blessure terugkeerde tussen de palen, was de nederlaag niet te wijten. Hij stopte drie strafworpen.

Door het geknoei van Hellas kantelde de partij. Hercules rook bloed en begon aan een indrukwekkende inhaalrace. Coach Maarten Roestenburg bedacht met zijn slimme assistent Nick Masmeijer een aantal tactische zetten. Zij posteerden de technisch begaafde hoekspeler Ramon Meijer aan de cirkel. Met vier doelpunten en drie strafworpen mee zorgde de handige Meijer voor de ommekeer. Hij werd daarbij fraai aangespeeld door Kevin Landsweers, die zich nadrukkelijk manifesteerde, en Yannick Boers.

Ook de tactiek om de Hellenen Starrenburg en Van Bergen en Henegouwen mandekking te geven, leverde resultaat op. De opbouwrij van Hellas was lam geslagen. Van de cirkel viel niets te vrezen. Masmeijer: ,,Hellas had daar geen antwoord op. Het verbaasde ons dat ze er niets tegenover konden stellen. Vanaf dat moment speelden wij een gewonnen wedstrijd.”

Wat niemand had verwacht, gebeurde toch. Hercules kwam op gelijke hoogte (18-18) en drukte zelfs door naar 19-21 door vier sublieme doelpunten van de onvermoeibare Marc de Vreede. Hellas sputterde nog wat tegen, maar geloofde er niet meer in. In de hectische slotminuten met vier tijdstraffen en een rode kaart bleef Hercules soeverein overeind.

Doelpunten Hellas: Pepijn Michielsen (8), Ubbo Starrenburg (6), Semmy Stigter (4), Wessel Coster, Jordy Langereis, Loek van Bergen en Wessel de Groene.

Doelpunten Hercules: Marc de Vreede (7), Ramon Meijer (5), Boy Koreneef (5), Kevin Landsweers (3), Yannick Boers (2), Xaveer Obbens en Robbert Houdijk.

DE TRAINERS

Neso Saponjic, Hellas: ,,Het is niet te geloven. Spelen we zó’n goede eerste helft en daarna gaat alles mis. Ze houden zich niet aan de afspraken. Nemen geen initiatief en spelen verstoppertje. Bij 18-12 zie je de angst bij de spelers. Ze durven niks meer. We hadden Hercules bij de strot. Dit kon eindelijk de bekroning zijn op het harde werken van de laatste weken. En dan laten de bepalende spelers het zo verschrikkelijk afweten. Hier ben ik goed ziek van.”

Maarten Roestenburg, Hercules: ,,De eerste helft was dramatisch bij ons. Het begin was veel te slap en zonder overtuiging. Dat we het na de rust nog goedmaken, is een compliment naar de spelers. Ik heb ze in de kleedkamer even duidelijk verteld wat ik ervan dacht. Ze zijn gaan knokken en dan zie je de eenheid van het team. Ook nu bleek weer, dat je met hard werken goede resultaten kunt bereiken. Verder vond ik ons tactisch sterker. Hellas had geen antwoord op onze aanpassingen na rust.”

AD RAPPORT

Amusement (****) : Vooral door het bizarre scoreverloop was het een boeiend kijkspel. Een sterk Hellas voor rust en een knap terug knokkend Hercules na het wisselen.

Arbiters (****) : Het topkoppel Ferry van de Beek en Niels Egberts floot een voortreffelijke wedstrijd. Het was grimmig maar door hun strakke, overtuigende leiding bleef het duel binnen de perken.

Sfeer (****) : Door de beide luidruchtige supporterskernen heerste er een echte derbysfeer in de volle Hellashal.

Man van de wedstrijd: Marc de Vreede van Hercules. Een voorbeeldig aanvoerder en bikkelend voor zijn team met beslissende doelpunten.

PETER LOTMAN

Activiteiten komend weekend