Alleen mannen Quintus halen doelstelling: Bene-league

‘INSTELLING WAS OPTIMAAL’
Den Haag/Westland – De handballers gaan met zomervakantie na een spectaculair seizoen. Deze krant vroeg de aanvoerders van de eredivisieteams naar het mooiste, slechtste en opvallendste moment in de competitie.
MARIEKE VAN DER WAL (VROUWEN QUINTUS)
Mooiste moment: ,,Als team de Europa Cupwedstrijden in Turkije. We verloren twee keer nipt van de latere finalist. We speelden die wedstrijden erg goed. Net niet gered.”
Persoonlijk: ,,De halve bekerfinale tegen Foreholte. We wonnen als favoriet makkelijk, maar de sfeer in de hal was geweldig. Vooral omdat Foreholte er een groot feest van maakte.”
Slechtste moment: ,,Het verlies van de bekerfinale en het niet halen van de finale om de landstitel. Daar ben ik nog steeds goed ziek van.”
Opvallend: ,,De terugkeer van Alex Curescu als trainer bij Quintus. Ik was met Oranje in Denemarken en hoorde daar van een VOC-speelster dat hij weer trainer werd bij ons. Ik was met stomheid geslagen. Ook opvallend dat Peter Portengen van Dalfsen het toch weer geflikt heeft de finale te halen ten koste van ons. Niemand gaf daar in het begin een stuiver voor, omdat hij een nieuwe ploeg moest formeren. Maar met een goede trainer/coach, veel samen trainen en een winnaarsmentaliteit kom je toch in de finale. Daar kunnen wij een voorbeeld aan nemen.”
Totale indruk: ,,We hebben de bekerfinale gehaald en de halve finales om de landstitel. Dat is knap, maar er had meer ingezeten. Te veel kansen gemist en toen we er moesten staan, waren we er niet. Er is te weinig gebruik gemaakt van ons team als geheel. Een teleurstellend einde van het seizoen.”
LEX DOFFERHOFF (MANNEN QUINTUS)
Mooiste moment: ,,Als team de thuiswedstrijd tegen E&O. De supporters maakten er een feest van. Om voor zo veel mensen te mogen spelen, is fantastisch. Het was een van de sleutelwedstrijden en dankzij de supporters hebben we gewonnen.”
Persoonlijk: ,,Geweldig dat we ons mochten meten met de topteams. Het spelen tegen betere ploegen zorgt ervoor dat we zelf ook beter worden. De instelling was optimaal.”
Slechtste moment: ,,We hebben een constant seizoen gedraaid. Vanaf het begin hebben we laten zien wat we wilden bereiken. Er zitten altijd mindere wedstrijden bij, zoals uit tegen Hercules. Daar hebben we het als team laten afweten.”
Ook de vele blessures waren een domper. Vooral die van Mitchell Verbraeken. Net terug van een zware knieblessure en toen weer de andere knie. Vreselijk.”
Opvallend: ,,Ons sterke collectief. Iedereen binnen de selectie heeft een belangrijke rol gespeeld. Tegen het einde hadden we iedereen nodig. Niet alleen uit het eerste, maar ook uit het tweede en zelfs het derde team.”
Totale indruk: ,,We hebben het hele seizoen aangetoond dat wij die zesde plek in de kampioenspoule verdienden. De belangrijke wedstrijden tegen onze concurrenten wonnen we. Ons doel om de Bene-League te halen hebben we overtuigend bereikt.”
MARC DE VREEDE (MANNEN HERCULES)
Mooiste moment: ,,Als team was dat onze seizoenstart. We wonnen de eerste wedstrijden van tegenstanders van wie we nog nooit hadden gewonnen. Met als hoogtepunt de thuiswinst op favoriet Quintus.”
Persoonlijk: ,,De progressie die ik in twee jaar heb doorgemaakt met het aanvoerderschap als bekroning. Ik kreeg die rol toebedeeld als ervaren speler, terwijl ik nog pas 22 jaar ben en mezelf niet ervaren vond. Toch kon ik mijn stempel drukken op wedstrijden en beslissend zijn voor het team.”
Slechtste moment:  ,,Het verval in de tweede helft van de competitie. We verloren onnodig wedstrijden en kenden een enorme terugval.  Voor mezelf was dat ook een mindere periode. Ik kreeg knieproblemen en randzaken als verhuizen hebben mijn vorm negatief beïnvloed.”
Opvallend: ,,Toen er drie basisspelers bij ons wegvielen, hebben wij met onze eigen jeugd zo verschrikkelijk hard voor elkaar gewerkt. Op wilskracht hebben we in die periode veel wedstrijden gewonnen door boven ons kunnen te presteren.”
Totale indruk: ,,Sterk begin van de competitie, teleurstellend einde.”
LOEK VAN BERGEN EN HENEGOUWEN (MANNEN HELLAS)
Mooiste moment: ,, De handhaving in de eredivisie. We wonnen de laatste zes wedstrijden. Een fraaie reeks, maar te laat in het seizoen. Daarna was het mooi om de twee promotie-/degradatiewedstrijden voor veel publiek te spelen.”
Persoonlijk: ,,De wedstrijd tegen Tachos. Ik scoorde twaalf doelpunten waarvan de laatste de gelijkmaker was in de laatste seconden. Jammer genoeg een gelijkspel, maar dat punt was heel welkom in die periode.”
Slechtste moment: ,,De griepgolf binnen het team. We speelden een paar wedstrijden incompleet en verloren veel. Ik lag bijna twee weken op bed en verloor vijf kilo. Ik was net hersteld van een teenblessure, maar moest de twee wedstrijden tegen Hercules missen.”
Opvallend: ,,Dat wij als enige team hebben gewonnen van Hurry-Up, de nummer één. Dat was een geweldige teamprestatie. Voor mezelf was opvallend dat mijn grote teen uit de kom schoot in de bekerwedstrijd tegen Volendam. Ik heb nog steeds geen idee hoe dat mogelijk is met sportschoenen aan.”
Totale indruk: ,,Wij hebben voor het derde seizoen achter elkaar ondermaats gepresteerd. Het liep totaal anders dan we hadden gehoopt. Wel leerzaam, want alleen met tegenwind behaal je grotere hoogtes.”
AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/

ALLEEN MANNEN QUINTUS  HALEN DOELSTELLING : BENE-LEAGUE
‘INSTELLING WAS OPTIMAAL’
PETER LOTMAN
MARIEKE VAN DER WAL (VROUWEN QUINTUS)
LEX DOFFERHOFF (MANNEN QUINTUS)
MARC DE VREEDE (MANNEN HERCULES)
Totale indruk: ,,Sterk begin van de competitie, teleurstellend einde.”
LOEK VAN BERGEN EN HENEGOUWEN (MANNEN HELLAS)
AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/PETER LOTMAN

Keeper Nick de Knegt van Hellas naar Quintus
Kersentoernooi 12 juni a.s.