AROLD HOLMAN STOPT NA MOOIE LOOPBAAN ALS KEEPER EN TRAINER

‘IK HAD HET VOOR GEEN GOUD WILLEN MISSEN, MAAR NU TIJD VOOR ANDERE ZAKEN IN HET LEVEN’

Hij keepte destijds in de glorietijd van Hermes en Hellas voor beide Haagse clubs in de eredivisie. Een talentrijke jongen, die met veel ambities probeerde het hoogste te bereiken. Na zijn actieve loopbaan bracht hij zijn ervaring over op nieuwe generaties doelverdedigers. Maar het is mooi geweest. Arold Holman gaat vanaf nu genieten van het leven met zijn Patricia.

Kleine Arold was in zijn jonge jaren een ondeugende knul. Op een leuke manier, dat wel. We herinneren ons nog haarscherp, dat toen er van onze kampioensploeg bij Hermes een foto werd gemaakt er achteraf ineens óók een klein ventje op de foto stond. Brutaal was hij snel erbij gaan staan. Niemand had het gemerkt. Dat was Arold Holman, die met zijn idolen op de foto wilde en dat stiekem vaker deed. Hij is eigenlijk altijd die deugniet gebleven. Open van karakter, goedlachs, in voor een geintje, maar fanatiek als het nodig is.

Nóg belangrijker is, dat hij naderhand zijn idolen ruimschoots evenaarde. Hij kwam uit voor het Haags Team, voor Jong Oranje en het grote Oranje. Het hoogtepunt uit die succesvolle Oranje-periode weet hij zich nog goed te herinneren. ,,Het jeugd WK in Portugal met een bloedstollende partij tegen de Sovjet Unie.”

ONVERGETELIJKE MOMENTEN

Maar óók uit de tijd dat hij voor Hermes, waar hij op zijn zesde jaar begon, en Hellas in het doel stond, roepen onvergetelijke momenten bij hem op. ,,De bekerfinale met Hermes tegen Blauw Wit was een spectaculaire partij. Ik kon veel belangrijke ballen pakken. Met Hellas was de meest bijzondere wedstrijd tegen Tachos, toen ook een topclub in de eredivisie. Wij moesten winnen om niet te degraderen en Tachos moest winnen om kampioen te worden. Dat was voor de Waalwijkers een historisch moment. Maar wij wonnen met Hellas. Weg titel.”

Arold Holman groeide uit tot een klasse-keeper. ,,Mijn grote voorbeeld was destijds Ron de Jonge, die bij Hermes en in het Nederlands team keepte. Van hem heb ik veel geleerd en veel van hem afgekeken. De beste keeperstrainer die ik heb gehad, was George van Noesel. Zelf ook een grootheid in Oranje. En als fijne keepers-collega bij een andere vereniging had ik altijd een goed contact met Peter Tier. Bij Hellas geweldig gewerkt met Neso Saponjic. En de beste trainer die ik bij de club heb gehad, was natuurlijk Jan Alma. Veel kennis, veel overwicht en charisma.”

UNIEK KOPPEL

Na zijn actieve loopbaan als doelman werd Holman keeperstrainer bij Hermes en trainer bij Rowah in zijn woonplaats Waddinxveen. Naderhand maakte hij met zoon Ricardo de overstap naar Hellas. Daar begon een nieuwe, succesrijke episode in het leven van Arold Holman. Samen met kompaan Bart Uijtdebroek vormde hij een uniek koppel, dat veel keepers in de dop naar de top bracht. Bart Ravensbergen (Bundesliga en Oranje), René de Knegt (landskampioen Aalsmeer en Oranje), Nick de Knegt (Bene-League Tongeren), Paul Vis (BL Quintus), Rob Goudriaan (BL Volendam), Caspar Hovingh (eredivisie Hellas), zomaar een paar namen die in dank de waardevolle adviezen in ontvangst namen.

EXODUS VAN SPELERS
JESSE VAN DER LINDEN KEERT TERUG NAAR HELLAS