ATTRACTIEVE HANDBALDERBY

QUINTUS EN HELLAS SOMS BRILJANT EN VAAK SLORDIG

Kwintsheul – De streekderby tussen de handbalvrouwen van Quintus en Hellas was zaterdag een merkwaardig schouwspel. Bij vlagen lieten de beide opponenten fraaie acties zien. Even makkelijk ook werd er vervolgens klungelig balverlies geleden. De eerste helft was voor Hellas (16-18), maar de zege ging toch met 30-24 naar de thuisclub.

Voor de beide trainers golden duidelijk andere belangen. Coach Alex Curescu van de Heulse formatie wilde beslist winnen om na de serie wedstrijden in de kampioenspoule de derde plaats te bemachtigen. Een plek die recht geeft op Europa Cuphandbal. Fred Michielsen, oefenmeester van Hellas, stond voor een groot dilemma. Morgen (dinsdag) speelt de Haagse ploeg in Wognum de halve bekerfinale tegen SEW. En winst in die partij betekent met een finaleplaats een vrijwel zekere EC-ticket. Toch was direct vanaf het begin duidelijk, dat de Haagse ploeg niet van plan was de wedstrijd tegen Quintus te laten lopen.

Integendeel zelfs, want gedurende het grootste gedeelte van de eerste helft was Hellas de bovenliggende partij. Het nam brutaal een 1-3 voorsprong en bij 7-11 leek de thuisploeg zelfs even weggespeeld te worden. Coach Curescu vluchtte direct in een time-out en die had een wonderbaarlijke uitwerking op zijn equipe. Binnen vijf minuten was het al weer 11-11, maar toch hield Hellas bij 11-13 en 14-17 het initiatief. Vooral de weer gedreven spelende Talisa Groen loodste haar ploeg met knappe treffers de rust in.

Bij Quintus vervulde vooral de razendsnelle Kelly Vollebregt een hoofdrol. Hellas-coach Michielsen: ,,Die snelle breaks van haar deden ons de das om. Als wij misten, lag zij al op snelheid en dan was er geen houden aan.” Vooral de bal die de uitblinkster half vallend ving en vervolgens met een subtiele lob over keepster Sanne Leenders tilde, was een juweeltje. In het tweede half uur was het bij Quintus de jagende Kelly Dulfer die het voortouw nam. Zij bracht haar team bij 20-19 op voorsprong en deelde ook bij 22-20 met drie doelpunten de beslissende tik aan Hellas uit. De Haagse ploeg had vervolgens de pech dat schutter Lisanne van Vliet halverwege moest afhaken vanwege een flinke smak met haar hoofd op de grond. Van Vliet na afloop: ,,Even afwachten wat het is, maar ik heb in elk geval een behoorlijke hoofdpijn.”

Tien minuten later keek coach Michielsen opnieuw zorgelijk toen dochter Celine ogenschijnlijk door haar enkel ging. De onfortuinlijke speelster echter geruststellend: ,,Nee, ik heb last van mijn achillespees, maar dinsdag ben ik er gewoon weer bij, hoor.” Quintus trok zich niet veel aan van al dat blessureleed en voerde met een serie fraaie doelpunten de score op tot de 30-24 eindstand. Vooral de assist van jeugdig talent Esmee Martens waaruit Kelly Dulfer kon scoren, getuigde van klasse.

Coach Curescu oogde na afloop tevreden. Lachend: ,,Ach, het was misschien niet allemaal even goed, maar we hebben de tweede helft toch de partij naar ons toe kunnen trekken met behoorlijk spel. Verdedigend lieten we te veel gaten vallen, maar aanvallend zaten er goede acties bij.”

Doelpunten Quintus: Kelly Vollebregt (8), Kelly Dulfer (8), Daisy Hage (4), Jamy de Ruijter (3), Roos Lockhorst (3), Rianne Zonneveld (2), Britt van Steekelenburg en Cynthia Grift.

Hellas: Talisa Groen (7), Celine Michielsen (4), Lisanne van Vliet (4), Angelique van Duijvenbode (3), Melisa Osmanagic (2), Chantal Slegtenhorst (2), Denise Maquelin en Jolanda Boks.

EVELIEN GROB MET BLESSURE AAN DE KANT

Voor keepster Evelien Grob van Hellas was het een vervelende avond. Zij zou tegen Quintus haar laatste derby spelen. Eind van het seizoen vertrekt zij naar het buitenland. Maar uitgerekend in de aanloop naar het duel blesseerde zij haar knie. Grob: ,,Er is iets mis met de meniscus. Deze week krijg ik een kijkoperatie  en dan weet ik hoe lang het gaat duren. Maar een week of zes ben ik wel kwijt.” Verheugend was de terugkeer van Jolanda Boks. Na een zware operatie waarbij een tumor uit haar hoofd werd verwijderd, maakte zij met succes haar eerste speelminuten.

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/PETER LOTMAN

Herenselectie zwaait Robin Meijer uit