LAATSTE DERBY EVELIEN GROB

KEEPSTER VAN HELLAS VERTREKT AAN EINDE VAN HET SEIZOEN

Den Haag – Het treffen tussen de handbalvrouwen van Quintus en Hellas heeft zaterdag voor keepster Evelien Grob een extra dimensie. Het is voor de doelverdedigster van de Haagse club de laatste derby tussen de beide rivalen. Daarom wil ze vooral in dat duel én dinsdag in de halve bekerfinale tegen SEW twee topprestaties leveren.

Het is een goed bewaard geheim gebleven, maar aan het eind van het seizoen verlaat de talentrijke Grob de residentie om haar handbalcarrière elders voort te zetten. Hellas zal de wilskrachtige keepster missen en omgekeerd heeft ook de 21-jarige Twentse het er best moeilijk mee afscheid te nemen. ,,Ik heb een fantastische tijd gehad bij Hellas. Het is een mooie club waar prestaties voorop staan, maar waar het ook heel gezellig is. Ik zal de fans en natuurlijk mijn ploeggenoten beslist missen.”

Evelien Grob begon ooit met handballen bij Borhave in Borne, ging als talent naar Olympia Hengelo en groeide via Kwiek in Raalte door bij Hellas tot een ijzersterke doelverdedigster. Maar haar ambities reiken verder. ,,Ik wil profhandbalster worden. En ik wil het Nederlands team halen. Dan is wel een voorwaarde dat ik ervaring moet opdoen bij een buitenlandse club. Het is nu een goed moment om die stap te wagen,” aldus Grob die ook deel uitmaakt van de Handbal Academie.

Zij handbalt de hele week op Papendal en studeert ook nog eens notarieel recht in Nijmegen. Ze pendelt dus heen en weer tussen Papendal, haar woonplaats Borne en haar tijdelijke stekkie in Den Haag. ,,Best zwaar,” geeft ze toe, ,,maar ik heb het er graag voor over. De hele week ben ik op Papendal, vrijdag naar Borne en zaterdag kom ik naar Den Haag. Dan logeer ik bij ploeggenootje Lisette Moelker. Hartstikke leuk. Zal ik ook erg missen. En dan zondag weer terug naar Arnhem. Druk allemaal, ook met de studie er nog bij, maar tot nu toen kan ik het goed combineren.”

Evelien Grob is bekend om haar sterke persoonlijkheid en uitstraling in het doel. Door haar resolute optreden is zij vaak moeilijk te passeren voor de vijandelijke schutters. Met haar teamgenoten staat zij zaterdag tegen aartsrivaal Quintus voor een lastig dilemma. Drie dagen later staat de halve finale van de beker tegen SEW in Wognum op het programma. Grob: ,,We willen beide partijen winnen. Tegen Quintus gaat het vooral om het prestige. Daar wil je gewoon niet van verliezen. Bij die andere meiden uit deze regio leeft dat nog meer dan bij mij. Maar ik wil altijd winnen, dus ook ik ben optimaal gemotiveerd. Maar we willen ook heel blijven voor de wedstrijd tegen SEW. Het is zó belangrijk dat we die finale halen. Toch hebben we met de trainer  afgesproken, dat we er tegen Quintus vol voor gaan. Een wedstrijd laten schieten, zit trouwens ook niet mijn karakter. Is ook niet goed voor het ritme.”

In de reguliere competitie verloor Hellas twee keer van de Heulse opponent. ,,We speelden toen ook niet goed. Dat is vaak het probleem tegen Quintus. Of dat nou de druk is. Sommige speelsters lijken verlamd als ze tegen Quintus moeten spelen, vooral in Kwintsheul. We hebben dus wel wat goed te maken. Ik heb er onwijs veel zin in. En als we zo spelen als in onze thuiswedstrijden tegen SEW en VOC, dan maken we een goede kans om revanche te kunnen nemen.”

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

ATTRACTIEVE HANDBALDERBY