Bart Uijtdebroek leidt handbalkeepers op voor de topclubs

‘WEDSTRIJD LEREN LEZEN’

Den Haag – Bart Uijtdebroek van Hellas is een fenomeen in de handbalwereld op het gebied van keeperstraining. Met zijn speciale aanpak heeft hij al veel toppers klaargestoomd voor het grote werk. We vroegen een aantal naar hun ervaringen.

Bart Uijtdebroek (midden) met twee van zijn huidige keepers bij Hellas, René de Knegt (rechts) en Tjalle Barreveld (links) Foto: Jet van Bergen en Henegouwen

BART RAVENSBERGEN (HELLAS; LANDSKAMPIOEN BEVO; SÉLESTAT ALSACE FRANKRIJK EN ORANJE)

,, Ik heb altijd veel vertrouwen gehad in de visie en de aanpak van Bart Uijtdebroek. Technisch goed, maar vooral effectief. Hij zei altijd: het maakt niet uit hoe je de bal stopt, als je hem maar stopt. Hij heeft mij voor een groot deel gevormd tot de keeper die ik nu ben. Zijn directe aanpak zonder er omheen te draaien, heeft mij enorm gemotiveerd mezelf te willen verbeteren. We spreken elkaar nog regelmatig over het keepen en dan word ik nog steeds door hem geïnspireerd.”

NICK DE KNEGT (HELLAS; QUINTUS BENE-LEAGUE)

,,Bart geeft al zo lang training, dat hij veel kennis en inzicht heeft op het keepen. Hij kan zijn ervaring goed toepassen tijdens het training geven. Hij drijft je tot het uiterste en stopt veel passie en emotie in de trainingen en wedstrijden. Daar verwacht hij ook veel voor terug. Dat hoeven geen wonderen te zijn, maar toch minimaal dezelfde instelling. Je moet zelf veel ambitie hebben, anders is Bart niks voor je. Hij kan er niks mee als je zelf niet beter wilt worden.”

WILLIENNE VAN DER PLAS (HELLAS; FOREHOLTE)

,,Het sterke van Bart is dat hij de vraag en behoefte  van de groep goed aanvoelt. Ik wist dat ik alles aan hem kon vertellen en dat het onder ons bleef. Hij verwachtte honderd procent van mij en omdat ik hem vertrouwde, kon ik dat ook geven. Zijn trainingen waren tactisch en fysiek opgebouwd en goed te volgen omdat de uitleg logisch was en hij altijd bereid was vragen te beantwoorden. Bart was voor mij een vertrouwenspersoon bij wie ik mijn hart kon uitstorten.”

RENÉ DE KNEGT (HUIDIGE KEEPER HELLAS)

,,Sinds ik bij Hellas ben begonnen heb ik het voorrecht gehad om met Bart als geweldige keeperstrainer te mogen werken. Hij doet dat altijd met volle overgave en dankzij zijn inzet ben ik altijd extra gemotiveerd. Als ik er even doorheen zit, is Bart er altijd om me weer bij de les te brengen. Hij zorgt ervoor dat wij de juiste technieken krijgen aangeleerd. Je leert een wedstrijd lezen. Bart is een van de weinigen die ons technisch veel leert maar er ook voor zorgt dat we tactisch sterker worden. Hij weet altijd wel iets aan te wijzen waar verbetering in zit.”

CHARLOTTE VAN HESSE (HUIDIGE KEEPSTER HELLAS)

,,Je ziet dat elke keeper groeit als hij of zij keeperstraining van Bart krijgt. Het voetenwerk wordt sneller, het spelinzicht beter, meer kracht om af te zetten naar de bal en je leert je te focussen elke aanval weer opnieuw. De trainingen zijn afwisselend, omdat je twee keer per week individuele aandacht krijgt met altijd nieuwe en leuke oefeningen. Hij weet het beste uit een keeper te halen en kan een heel team motiveren. Hij leert dat je altijd moet doorzetten en positief moet stoppen met een oefening. Stoppen met een stopper, is zijn motto.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

knipselbart1

knipselbart2

Activiteiten komend weekend