Basiskrachten bij Hellas laten het afweten

Den Haag – De handballers van AJ Sports/Hellas zijn het nieuwe seizoen begonnen zoals ze de vorige competitie zijn geëindigd. Kansen missen, veel technische fouten en te weinig scherpte in de acties. Het gevolg was een ruime 21-29 nederlaag tegen Alphadeuren/Houten. ,,Volstrekt onnodig”, vond de zwaar teleurgestelde coach Saponjic.

Kwalitatief deed de Haagse ploeg niet onder voor Houten, dat door blessures met een smalle selectie was afgereisd naar de Laan van Poot. Het grootste manco bij Hellas was opnieuw, dat sommige spelers niet lijken te beseffen dat er meer van ze verwacht wordt. Het spel is te vrijblijvend en op eredivisieniveau kun je je dat niet permitteren. Dát was ook de belangrijkste reden waarom het technisch duo Budding/Saponjic zich tijdens de wedstrijd,  maar vooral ook na afloop, zo kwaad maakte.

Budding: ,,We trainen zes keer in de week. Alles is doorgenomen en overal is op getraind. Dan mag je toch verwachten dat die gasten daar iets mee doen. Maar het lijkt wel of het niet tot ze doordringt. We lopen de hele week rond als psycholoog in plaats van als trainer. Ze moeten elkaar ook eens flink de waarheid zeggen.”

Opvallend was dat uitgerekend nieuweling Pepijn Michielsen de enige positieve uitzondering vormde. Het pas 18-jarige talent zwoegde en probeerde zijn ploeggenoten mee te slepen naar een fanatieker niveau. Met negen doelpunten gaf hij ook als schutter het goede voorbeeld. Ook de jonkies Tim Fennis en Bernie Vermeer verdienden een voldoende, maar zij zijn nog niet in staat om een heel team op hun schouders te nemen. Dat mocht verwacht worden van de routiniers Starrenburg, Van Bergen en Henegouwen, Kuiper, Stigter, maar die gaven niet thuis.

In het eerste half uur kon Hellas het nog aardig bijbenen. Houten, met de uitblinkende aanwinst Daan Versleeuwen (elf keer trefzeker) kwam op 5-8 maar de thuisclub spijkerde het gat bij de rust dicht tot 12-12. Na de rust ging het binnen tien minuten helemaal mis. Van 13-13 werd het 13-18, omdat Hellas verzuimde de kansen te benutten én omdat de juiste wedstrijdinstelling ontbrak. De frustratie nam toe bij de Hagenaars en een serie tijdstraffen (inclusief direct rood voor Kuiper) verknalden de partij.

Opvallend was, dat Hellas juist in die ondertalsituaties weer begon te scoren. Zelfs met drie spelers op de strafbank schoot Ricardo Holman raak en ook Starrenburg produceerde in ondertal zijn eerste én enige doelpunt pas twee minuten voor tijd. Het was illustratief voor het zwakke optreden van de Hellenen.

HOUTEN

En Houten? De ploeg van voormalig topspeler Hans van Dijk verdiende de overwinning volledig. Van Dijk miste nog een paar spelers door blessures. Onder wie de talentrijke midopbouwer Jorick de Bruijn. Maar hij houdt genoeg kwaliteit over om ook dit seizoen weer een rol in de bovenste helft mee te spelen. Een aanwinst is zonder meer Daan Versleeuwen die zich tegen Hellas nadrukkelijk liet gelden met zijn verwoestende schoten. Ook Ilon Willems met zijn beweeglijke en atletische spel is een genoegen om aan het werk te zien. Verder toont de ploeg een sterke drang om te winnen en blinkt uit door een hecht collectief.

Van Dijk was ondanks de stroeve eerste helft dan ook tevreden. ,,Pas na de rust hebben we laten zien dat we goed kunnen handballen. Ik vond Hellas in het begin best goed spelen. De tweede helft zakten ze weg. Ik had niet gedacht dat we het toen zó makkelijk zouden krijgen. Voor ons is dit een goede start.”

Doelpunten Hellas: Pepijn Michielsen (9), Loek van Bergen en Henegouwen (3), Tim Fennis (2), Wessel Kuiper, Semmy Stigter, Thierry van Zundert, Ubbo Starrenburg, Wessel de Groene, Ricardo Holman en Bernie Vermeer.

Houten: Daan Versleeuwen (11), Ilon Willens (7), Jarn van Gool (5), Stijn Hoefnagels (2), Luuk van Engelen (2), Floor Lanphen en Bradley van den Broek.

WEDSTRIJDRAPPORT:

Amusementswaarde (**) : Het was geen beste wedstrijd. Veel technische fouten aan beide kanten. Weinig echte hoogtepunten. Houten liet nog de meeste goede combinaties zien. De tweede helft werd steeds rommeliger, mede door de frustraties bij Hellas en de vele tijdstraffen.

Scheidsrechters (***): André Hommen en Marco Remmerswaal floten een prima wedstrijd. Zij moesten vooral in de tweede helft streng optreden toen Hellas wat al te onstuimig tekeer ging. De uitsluitingen waren allemaal terecht. Ook over de rode kaart voor Wessel Kuiper viel niet te twisten. Hellas bracht zichzelf in de problemen doordat het vergat te handballen.

Beste spelers: Bij Hellas was Pepijn Michielsen de uitblinker door zijn gedreven spel en fraaie doelpunten. Bij Houten mogen ze de handen dichtknijpen met de komst van Daan Versleeuwen. Wat een schot! Aan hem kunnen ze nog veel plezier beleven.

AD/HAAGSCHE COURANT/ PETER LOTMAN

Wedstrijdverslagen HCJ - WHC