Blessure was voor autistische Caspar een nachtmerrie

Caspar Hovingh (24) bleef vanwege een hamstringblessure bijna een jaar aan de kant. Zoiets is lastig voor alle handballers, maar voor de doelman van Hellas was het extra moeilijk. Hij lijdt namelijk aan autisme.

PETER LOTMAN

Caspar Hovingh weet nog goed wanneer het gebeurde. Oktober vorig jaar tegen Quintus, toen schoot het erin. ,,Ik heb nog doorgespeeld, maar dat was tegen beter weten in. Een dag later kon ik vanaf het opstaan niet meer pijnvrij lopen. Het probleem van mijn blessure was dat het lastig was in te schatten hoelang het zou duren.” Jeroen Coster, de fysiotherapeut van de Haagse club, gaf een schatting van tussen de 9 en 52 weken. ,,Heel ruim dus.”

Zo stond de keeper, die autisme heeft, maandenlang aan de kant. ,,Ik weet niet hoe mensen zonder autisme ermee omgaan als ze niet kunnen sporten en of het voor mij moeilijker is. Maar ik miste het werken naar een bepaald doel enorm. Het vaste ritme van trainingen en wedstrijden was weg en het ontbreken van die regelmaat was lastig.”

Inmiddels traint de talentrijke doelman alweer een maand voluit. ,,Maar door de trainingsachterstand en doordat ik nog een paar kilo te zwaar ben, zit ik nog niet op het gewenste niveau. Al die tijd niet kunnen keepen was vreselijk jammer. Het liefste sta ik natuurlijk in het doel.”

Minder gefrustreerd

Omdat zijn vervanger Storm Bolman het zo goed deed, kon Hovingh er wel vrede mee hebben. ,,En ook omdat het team goed draaide, was ik er een stuk minder gefrustreerd over dan wanneer het minder zou zijn gegaan.”

In de Haagse derby tegen rivaal WHC/Hercules afgelopen zaterdag kwam Hovingh niet onder lat. Bolman keepte een formidabele wedstrijd. ,,Het enige dat ik afgelopen jaar kon doen, was mijn teamgenoten heel hard aanmoedigen. En Storm zoveel mogelijk bijstaan en van informatie voorzien. Hij deed het tegen Hercules ook weer fantastisch. Al hoop ik wel dat ik snel weer zelf volop kan keepen. Dat is toch het mooiste. Aan de kant zitten is vreselijk.”

De clash tussen Hellas en WHC/Hercules eindigde in een 34-20 overwinning voor de Hellenen. Met tien doelpunten van uitblinker Kevin Pronk en de niet te passeren Bolman was er voor het Combinatieteam geen houden aan. Hovingh: ,,Ik heb genoten van mijn ploegmakkers.”

Caspar
ONVERWACHT VERLIES HELLAS