GENIETEN VAN WERVELEND SPEL HELLAS TIJDENS EENZIJDIGE DERBY

HOOFDROL KEEPER STORM BOLMAN TEGEN FALEND WHC/HERCULES

Meestal bezorgen derbyde toeschouwers weinig kijkplezier vanwege de spanning en de vele fouten. Dit keer echter was het genieten aan de Laan van Poot tijdens de Haagse tweestrijd tussen Hellas en WHC/Hercules. Niet vanwege het spannende scoreverloop, maar door het voortreffelijke spel van de Hellenen, die dan ook verdiend met 34-20 wonnen.

Alle weddenschappen konden na afloop de prullenbak in. Niemand rondom de clash had durven voorspellen, dat Hellas met zo veel overtuiging de partij naar zich toe zou trekken. Het team van het trainersduo Joris Witjesn/Richard Rijkens had immers een flinke aderlating ondergaan met het vertrek van vier basisspelers. En het Combinatieteam had zich juist kunnen versterken.

Maar de thuisclub logenstrafte alle sombere voorspellingen en walste met bijna speels gemak over de tegenstander heen. Met de bijna niet te passeren keeper Storm Bolman in een hoofdrol. Het was voor de schutters van WHC/Hercules om moedeloos van te worden hoe de talentrijke doelman steeds maar weer de ballen uit zijn hok ranselde. Hij kreeg daarbijsteun van zijn perfect schuivende verdedigers die de tegenstanders geen centimeter ruimte gaven en daarbij ook nog eens de nodige ballen blokten.

TACTISCH CONCEPT

Coach Rijkens moest het dit duel alleen doen, want collega Witjens was met vakantie. Rijkens, die in het verleden ook werkzaam was bij het Combinatieteam, had het tactisch concept prima voor elkaar. De spelers hadden zijn instructies goed begrepen en handelden daar ook naar.

Rijkens: ,,Wat wij hadden ingestudeerd tijdens de trainingen kwam er allemaal uit. Complimenten voor die gasten hoe ze het hebben opgepakt.”

De Hellenen verdienden om meerdere redenen alle lof voor het vertoonde spel. De teamspirit was optimaal, de werklust bewonderenswaardig en de speldiscipline van grote klasse. Thierry van Zundert, één van de uitblinkers, over het verrassend sterke spel: ,,Wij hebben ons gerealiseerd, dat we het dit seizoen meer moet hebben van het met elkaar knokken dan van de individuele acties zoals vorig jaar. Dat is er in deze wedstrijd goed uitgekomen. Zowel in de aanval als in de verdediging was het bij ons een sterk collectief.”

GEEN ZWAKKE PLEKKEN

De overwinnaar kende eigenlijk geen zwakke plekken. Ook de broers Thomas en Olivier Beltman en de weer makkelijk scorende en topfitte Kevin Pronk (10x raak) droegen in belangrijke mate bij aan de royale eindscore.

Pronk, altijd bescheiden: ,,Ja, het ging wel lekker. Maar vooral dankzij het team kon ik veel scoren. We gunden elkaar de kansen.”

Dat was duidelijk te merken, want het ene doelpunt was nog mooier dan het andere. De breaks van Storm Bolman op Yannick van Zundert, achterwaartse scores, stuitballetjes, lobjes, tegendraadse treffers, ze zaten deze avond allemaal in het arsenaal van de Hellenen.

Stelde WHC/Hercules daar dan niets tegenover?  Nee, eigenlijk niet. Het klinkt hard, maar alles ging mis bij de adepten van het technisch duo Wesley Hage/Nick Masmeijer. De dekking faalde hopeloos, de keepers stopten mede daardoor geen bal en ook aanvallend was het een individueel gerommel. Wat de coaches ook probeerden met wissels en time-outs, ze kregen hun discipelen niet in het gareel.

NIEMAND IN VORM

Coach Hage kon slechts gissen naar de oorzaken: ,,Misschien vooraf te licht over gedacht. Wij waren de favoriet, maar dat moet je dan wel waarmaken. Niemand was in vorm en kon de boel op sleeptouw nemen. Laten we het er maar op houden, dat er altijd wel zo’n totale offday tussen zit in een seizoen. Alleen jammer, dat het precies in de derby gebeurt.”

Na tien minuten was het al 8-3 en vervolgens liep Hellas via 13-6 en 18-9 uit naar de 21-13 ruststand. In het tweede half uur geen herstel van het Combinatieteam en Hellas denderde door via 27-14 naar 33-15 in de twintigste minuut. Coach Rijkens wisselde vervolgens zijn basisploeg en dat bood WHC/Hercules de gelegenheid om in de slotfase nog wat bij te spijkeren naar de 34-20 eindstand.

Storm Bolman kreeg een publiekswissel en zijn vervanger Rens Hulspas stopte nog een strafworp en een serie andere schoten.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (****) : Ondanks het ontbreken van spanning, was het toch genieten. Dat was de verdienste van Hellas, dat met fris en onbevangen spel en vooral met een geweldige inzet en beleving de partij glans gaf.

Scheidsrechters (****) : Voor het internationale topkoppel William Weijmans/ Rick Wolbertus was het op basis van hun routine een duel waarmee zij geen enkel moeite hadden. Zij hebben in de BENE-League en in Europa wel voor hetere vuren gestaan. Volledige controle in en rond het veld.

Doelpunten Hellas: Kevin Pronk (10), Olivier Beltman (5), Thomas Beltman (5), Thierry van Zundert (4), Youri Dompeling (3), Yannick van Zundert (3), keeper Storm Bolman (2), Luke Naylor (1) en Jos van Zielst (1).

Doelpunten WHC/Hercules: Koen Houdijk (5), Jari van de Moosdijk (3), Mitch Giezeman (3), Daan van Vliet (2), Sil Klompé (2), Erik Bohnet (2), Marijn van de Ree (1), JonahBaak (1) en Sten Maas (1).

AD SPORT/PETER LOTMAN

Blessure was voor autistische Caspar een nachtmerrie
KLASSIEKE HAAGSE DERBY EXTRA BELADEN VOOR TRAINER RICHARD RIJKENS