KLASSIEKE HAAGSE DERBY EXTRA BELADEN VOOR TRAINER RICHARD RIJKENS

NA WHC/HERCULES DIT SEIZOEN ACTIEF VOOR RIVAAL HELLAS

De klassieke Haagse derby tussen Hellas en WHC/Hercules heeft zaterdag voor trainer/coach Richard Rijkens een extra dimensie. Hij was jarenlang, samen met Bart de Koning, oefenmeester van  het Combinatieteam. Dit seizoen heeft hij samen met Joris Witjens de technische leiding in handen van de Hellenen. ,,De stand aan het einde van de competitie is niet belangrijk; niet degraderen is essentieel.”

Rijkens (47) doelt met die laatste uitspraak op de flinke jas die Hellas heeft moeten uittrekken door het vertrek en het stoppen van een aantal spelers. ,,We moeten weer volledig bouwen aan een nieuwe selectie. Spelers die in het tweede zaten stromen door naar het eerste. En de bankspelers van het eerste krijgen nu veel meer speelminuten. Wij sturen voornamelijk op de ontwikkeling op persoonlijk- en selectieniveau. Met als belangrijk aspect: welke waarde kan jij toevoegen aan de selectie? En welke rol past daarbij. Ook moeten wij anders gaan handballen. Het spel van vorig jaar was te veel gebaseerd op een aantal sterke individuen. Dit seizoen moeten we toewerken naar een collectief aanvals- en verdedigingsconcept.”

Rijkens, die zijn sporen heeft verdiend als trainer bij DIOS, Westlandia, VELO, Hercules en WHC/Hercules, realiseert zich dat die aanpak niet direct al gereed is na een korte voorbereidingstijd. ,,We hebben met de selectie interne doelstellingen vastgelegd die gericht zijn op ons spel. Om door te kunnen ontwikkelen, is niet degraderen essentieel. De rest is qua stand niet belangrijk. Of we tweede of tiende worden, blijft gelijk voor ons. Ondanks dat we als totale staff super prestatief zijn ingesteld, staat de ontwikkeling van het spelconcept en persoonlijke vaardigheden boven het resultaat.”

GRAAG WINNEN

Dat neemt niet weg, dat Rijkens en zijn adepten juist zo’n derby tegen de Haagse rivaal graag willen winnen. ,,Een derby staat altijd op zichzelf, maar ik verwacht dat WHC/Hercules op dit moment verder is dan wij. Dat is ook logisch, want zij hebben de groep al een tijd bij elkaar. Bovendien hebben zij aanvulling gekregen van buitenaf en vanuit de sterke jeugd. Toevoegen aan een bestaand spelconcept is altijd sneller gerealiseerd dan volledig opnieuw te moeten opbouwen. Maar de gedrevenheid en de wil om te winnen zijn uiteraard optimaal aanwezig zaterdag.”

Rijkens, partner bij Business Building, kan naast zijn handbalkennis ook het nodige toevoegen als het gaat om groepsdynamica, persoonlijk leiderschap en het concretiseren van groepsprocessen, zoals hij het zelf treffend omschrijft. Hij handbalde zelf onder meer bij Quintus en Hellas. Bij laatstgenoemde club samen met zijn huidige collega Joris Witjens. Hij roemt de samenwerking met zijn nieuwe co-trainer nadat hij jarenlang een duo vormde met Bart de Koning.

OPTIMAAL BEGELEIDEN

,,Joris en ik hebben veel lol in het samen coachen en trainen van deze groep. Het is voor ons beiden wennen, want met Bart heb ik zó lang getraind en gecoacht dat we een verlenging van elkaar waren. Met Joris moeten we dat nog opbouwen, maar we zijn allebei gedreven en nadrukkelijk aanwezig. We stemmen veel met elkaar af wie welke rol naar het team pakt, zodat we als duo de ploeg optimaal begeleiden. Ook over de totale staff ben ik zeer tevreden met uiteraard Bart Uijtdebroek als de beste keeperstrainer van Nederland.”

Rijkens kent bijna alle spelers van WHC/Hercules uit de periode dat hij samen met De Koning verantwoordelijk was voor de selectie. Dat kan een voordeel zijn. ,,Maar”, zegt hij realistisch, ,,die gasten hebben zich ook verder ontwikkeld. Het zal dus nog zwaar genoeg worden, omdat wij in de opbouw zitten. Maar in het verleden is vaak genoeg gebleken, dat je dit soort derby’s niet kunt voorspellen. Eén ding weet ik wél zeker: het wordt een spetterende partij met alles erop en eraan.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

GENIETEN VAN WERVELEND SPEL HELLAS TIJDENS EENZIJDIGE DERBY