BOEIENDE STRIJD TUSSEN HELLAS EN HOUTEN MET EERLIJKE PUNTENDELING

BEIDE PLOEGEN UITEINDELIJK TEVREDEN MET BONUSPUNT

Hellas leverde in de eredivisie een voortreffelijke prestatie door koploper en titelkandidaat Houten op een 21-21 gelijkspel te houden. Het was een boeiende partij waarin beide ploegen de puntendeling aanvankelijk als een verloren punt beschouwden. Dat gaf al aan, dat het spannend was én dat er met volle inzet was gestreden.

De thuisclub schoot als een komeet uit de startblokken en kwam op een 11-4 voorsprong. Een ongekende weelde tegen de lijstaanvoerder, die in die periode overrompeld werd. Coach Maarten Roestenberg: ,,Wij hadden Houten volledig in de greep, maar zijn vergeten om de trekker over te halen.”

In die fase kreeg Hellas twee onnodige tijdstraffen voor praten vanaf de bank en een wisselfout, waardoor Houten bij de rust kon bijkomen tot 11-8. Na de rust bleef de werklust bij beide teams groot, maar de Hellenen konden niet voorkomen dat de opponent in de slotminuten op de enige voorsprong van de wedstrijd kwamen: 20-21.

In die spannende slotfase kregen beide teams bij 21-21 nog kansen op de overwinning. Milo Bos raakte voor Houten de paal en vervolgens zag Wessel Coster, die overigens een uitstekende wedstrijd speelde, zijn strafworp gestopt worden. Niemand die de altijd trefzekere Coster ook maar enig verwijt maakte, want hij is al zo vaak beslissend geweest voor de Hagenaars.

COMPLIMENTEN

Keeper Caspar Hovingh, die tegen zijn voormalige club speelde, behoorde tot de uitblinkers. Hij stopte veel moeilijke schoten en kreeg daarvoor zelfs de complimenten van de tegenpartij.

Hovingh zelf over zijn prestatie: ,,Het kan mij eigenlijk niet veel schelen, dat ik goed gekeept heb. Leuk om te horen, maar ik had liever slecht gekeept en de wedstrijd gewonnen. Ik was er natuurlijk extra op gebrand om te winnen tegen mijn oude club. Ik had er vooraf veel vertrouwen in. We hebben met z’n allen keihard gevochten en hadden de koploper bij de strot. Het lukte ons jammer genoeg niet om het af te maken. Toch beschouwen we het als een bonuspunt.”

MENTALE VEERKRACHT

Trainer/coach Freek Gielen van Houten was vooral tevreden over de mentale veerkracht van zijn team. ,,Zeven doelpunten achter komen en dan punt voor punt terug knokken, is knap. Ook bij ons stond de dekking goed net als bij Hellas, want 21 tegen is prima voor ons. Aanvallend was het bij ons matig. Te veel open kansen gemist, vooral in de eerste twintig minuten. We hadden aan het einde kans op de winnende, maar dat was te veel eer geweest.”

STAPPEN GEMAAKT

Hellas kwam nog op 18-15, 19-16 en 20-18, maar Houten boog die achterstand nog om naar 20-21. Thierry van Zundert werd de held door alsnog de verdiende gelijkmaker binnen te schieten.

Ook Roestenburg was uiteindelijk wel tevreden met het punt: ,,21 doelpunten tegen is prima. Wéér heel weinig en dat tegen de koploper. We hadden er alleen meer moeten maken. Te veel honderd procent kansen onbenut gelaten. De teleurstelling was groot na afloop, maar ik ben onwijs blij met de manier waarop deze groep heeft gewerkt en elke week weer stappen maakt. We halen op dit moment het maximale uit elkaar. Wij gaan met een goed gevoel de feestdagen in.”

Doelpunten Hellas: Wessel Coster (9), Pim van Starrenburg (6), Olivier Beltman (2), Loek van Bergen en Henegouwen, Ismail Fakhir, Kevin Hendriks en Thierry van Zundert.

De scheidsrechters William Weijmans en Rick Wolbertus floten een uitstekende wedstrijd (****). Zoals we ze kennen: met overwicht, prima beoordeling van de situaties, geen theatrale beslissingen en gebaren, goed contact met coaches en spelers.

AD SPORT/PETER LOTMAN

VIER PECHVOGELS OP HET SCHILD GEHESEN