COMPETITIE OPENT MET BELADEN DERBY HELLAS-WHC/HERCULES

De competitieleider had geen betere opening kunnen bedenken. Zaterdag gaat het handbalseizoen in de eredivisie van start met de clash tussen de Haagse rivalen Hellas en WHC/Hercules. We blikken vooruit met de twee uitblinkers van het laatste, sensationele, duel in december tussen de twee topploegen.

UITBLINKERS ERWIN ROELEVELD EN KEVIN PRONK BLIKKEN VOORUIT

Routinier Erwin Roeleveld bij B&B Healthcare WHC/Hercules en het jeugdig talent Kevin Pronk bij Hellas vestigden met hun sterke spel destijds de aandacht op zich. Zij drukten hun stempel op de partij, die bij de Haagse spelers én supporters nog haarscherp op het netvlies staat.

Het Combinatieteam boekte een even onverwachte als spectaculaire overwinning aan de Laan van Poot. Zes minuten voor tijd beschikte Hellas over een 28-25 voorsprong. De strijd leek gestreden en een reguliere overwinning voor de Hellenen onafwendbaar. Totdat in de slotminuten de watervlugge hoekspeler Erwin Roeleveld voor de gelijkmaker zorgde én vlak voor het eindsignaal óók nog voor het winnende doelpunt.

Heroïsche zege

De held van het succesvolle team over die heroïsche zege: “Ik kan me die winnende nog in detail herinneren. Bij die achterstand kwamen we terug doordat we in de laatste fase hun opbouwers hebben vastgezet. Daardoor kwamen we twee keer snel in balbezit. Dat ik toen die laatste twee ballen erin schoot, zijn momenten die ik nooit meer vergeet. Winnen bij Hellas is altijd heerlijk.”

Of dat zaterdag weer gaat lukken, is voor Roeleveld een uitgemaakte zaak. “Ik verwacht dat wij de punten pakken. Onze coaches Bart de Koning en Richard Rijkens hebben ondanks alle maatregelen een goede voorbereiding neergezet. Wij zijn dit jaar sterk genoeg om bovenin mee te doen. Veel jong talent en een paar ervaren gasten. Dat werkt uitstekend. Vergeleken bij vorig jaar moeten we wél proberen meer structuur in ons spel te brengen en minder individueel te ballen.”

Gegroeid

Uiteraard denkt zijn opponent bij Hellas, Kevin Pronk, er anders over. Hij was in het bewuste duel bij de thuisclub de uitblinker. Als jong talent moest hij de ervaren aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen als spelbepaler vervangen. Zowel in de aanval als de verdediging vervulde Pronk die rol voortreffelijk. Ook hij kon niet voorkomen, dat zijn team onnodig de partij nog uit handen gaf.

“We stonden de hele wedstrijd voor en door slordig spel in de eindfase hebben we het dom weggegeven. Dat hadden we aan onszelf te wijten. Wij speelden niet het spel dat we in de eerste helft lieten zien. Achteraf denk je altijd: hoe is het mogelijk? Maar zo gaat het wel vaker in de sport. Dat overkomt ons zaterdag geen tweede keer. We zijn nu extra alert. Ook willen wij graag rechtzetten wat er vorig jaar verkeerd ging. We zijn duidelijk gegroeid als team en hebben dankzij onze nieuwe trainer Maarten Roestenburg een goede voorbereiding met een intensief trainingskamp achter de rug. Ons team is vrijwel hetzelfde gebleven en de klik met de nieuwe coach is uitstekend. Dat geeft ons voldoende vertrouwen voor zaterdag én voor de rest van de competitie.”

PROGRAMMA EREDIVISIE:

Arnhem – Tachos; E&O – Bevo 2; Hellas – WHC/Hercules; Feijenoord – Havas; LIONS 2 – Quintus; BFC – GHV; Volendam 2 – Houten; Aalsmeer 2 – Dynamico.

AD SPORT / Peter Lotman

Livestream Hellas - WHC/ Hercules