Cruciaal duel met persoonlijk tintje

COACH HANS VAN DIJK WIL BIJ HELLAS AFSLUITEN MET DE TITEL

Den Haag – De vertrekkende oefenmeester Hans van Dijk wil met de handballers van Hellas het seizoen mooi afsluiten. De eerst stap daartoe is zaterdag het duel met concurrent Houten in de strijd om de eerste plaats in de eredivisie. Vijf stellingen.

Je gaat te vroeg weg bij Hellas.

Hans van Dijk: ,,Als je bedoelt, dat er nog meer uit het team te halen is, ja, dan klopt dat. Ik was ook graag nog doorgegaan, maar er was een verschil van inzicht over de talentontwikkeling. Ik wil jonge spelers met veel potentie laten doorstomen naar het eerste. Alvast laten ruiken aan het hogere niveau. Daar dachten ze binnen de jeugdafdeling van Hellas anders over. Mijn topsportvisie strookte niet met het beleid binnen de club. Dan kun je beter bijtijds uit elkaar gegaan, door de voordeur. Nu is de sfeer nog prima.”

Je bent populair bij de spelers.

,,Daar gaat het mij niet om. Er is een geweldige klik met de spelers, dat klopt. Mijn staf en ik hebben twee jaar met veel plezier samengewerkt met dit team. Naarmate de prestaties toenamen, groeide ook het onderlinge vertrouwen. Ik kon mijn ei kwijt bij deze groep en de spelers pikten alles gretig op. We hebben gelachen en ik heb ze aangepakt. De wisselwerking was optimaal. ”

Je bent een toptrainer, dus de BENE-League is een logische stap.

,,Wat is een toptrainer? Je bent afhankelijk van de selectie die je hebt. Ik heb mijn visie overgebracht op de spelers. Eerst bij Houten, mijn vorige club, en daarna bij Hellas. Die filosofie was niet zo moeilijk: plezier hebben en hard werken met elkaar. Dan komt de rest vanzelf. Ik heb mijn ervaring als speler bij de topclubs en in het Nederlands team daarbij goed kunnen gebruiken. Ik wist van vroeger wat ik zelf leuk vond. Dat breng ik nu over op mijn spelers.”

Je hart ligt meer bij Houten dan bij Hellas.

,,Poeh.., dat is een gevaarlijke. Ik heb het ook bij Houten zeven jaar enorm naar mijn zin gehad. Nog steeds heb ik veel contact met die gasten, die bij mij thuis komen en soms blijven slapen. De band met de mensen bij Houten is sterk. Maar ook bij Hellas voel ik me op mijn gemak. Vooral met de spelers kan ik lezen en schrijven. Daarom is het zo moeilijk, dat uitgerekend Houten en Hellas tegen elkaar strijden om de titel en de promotie. Maar gelijktijdig is dat ook wel weer het mooie van de sport.”

Je ligt wakker van de topper tussen jouw twee geliefde clubs.

,,Nou, dat niet , maar het is wel een wedstrijd waar iedereen naar uitkijkt. Ik ook. Het brengt toch extra spanning mee. De winnaar maakt een reuzensprong richting de titel. Wij vertrouwen in onszelf en dat is een belangrijke basis. De motivatie is enorm, maar we zullen op ons allerbest moeten zijn. Houten is de favoriet en zij zijn aan hun stand verplicht te winnen en uiteindelijk ook te promoveren. Daar leven ze al het hele seizoen naar toe. Zij moeten en wij willen graag. De druk ligt dus meer bij Houten en dat zorgt voor extra spanning.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

WINNAAR ZET GROTE STAP RICHTING TITEL

Tot de laatste wedstrijd voor de winterstop stond Hellas bovenaan in de eredivisie. Een onverwachte misstap tegen E&O kostte de Hellenen de koppositie ten gunste van Houten. Hellas heeft 25 punten uit 14 wedstrijden (doelsaldo 105) en Houten 26 punten (+100). Nummer drie, Arnhem, ligt met 18 punten al te ver achter. De eerste wedstrijd eindigde in 24-24. Het duel begint zaterdag in The Dome in Houten om 19.00 uur en staat onder leiding van de internationale arbiters Ruud en Paul Geraets.

Hellas is illusie armer
Wedstrijden komend weekend