Hellas is illusie armer

TITEL VER WEG VOOR HAAGSE HANDBALLERS NA NEDERLAAG IN TOPPER

Houten – De titel in de eredivisie en promotie naar de BENE-League kunnen de handballers van Hellas voorlopig vergeten. In de rechtstreekse confrontatie met concurrent Houten verloren de Hagenaars kansloos met 31-20.

Vooraf heerste er bij Hellas volop vertrouwen in een goede afloop. In Houten werd echter snel duidelijk, dat de Hellenen geen aanspraak kunnen maken op een hoger niveau te handballen. Die eer is aan het einde van de competitie weggelegd voor het team van coach Rick Louw, dat op alle fronten beter was dan de timide Haagse ploeg.

De dreun die Hellas moest incasseren was spijtig voor vertrekkend trainer Hans van Dijk. Hij moest aantreden tegen zijn oude club en had gehoopt op een spannende partij in de sfeervolle sporthal waar hij zó veel mooie momenten had beleefd. Extra jammer, dat juist in het cruciale treffen tussen zijn twee ‘lievelingsclubs’ zijn huidige team het liet afweten.

GRETIGER

Van Dijk toonde zich, zoals altijd, een voortreffelijk sportman. ,,Houten heeft verdiend gewonnen. Ze waren gretiger dan wij. Aanvallend scherper en verdedigend compacter. Wij hebben in de eerste helft te veel kansen gemist, waardoor de spanning wegviel. Vanaf het begin was Houten ons de baas.”

Collega Louw glunderde. Hij had zijn huiswerk goed gemaakt. ,,Wij hebben veel banden met wedstrijden van Hellas bekeken. Daaruit bleek, dat zij op dezelfde manier hun aanvalscombinaties opzetten. Waarbij zij afhankelijk zijn van twee spelers. Die hebben wij geïsoleerd en dan is hun spel kwetsbaar”, analyseerde de winnende oefenmeester.

Hij doelde daarmee op de aanjager van Hellas, Pepijn Michielsen, die niet in zijn normale spel kon komen. De anders zo dominerende Helleen zat na afloop helemaal stuk. ,,Ik had overal pijn en kon niet meer. Toch moest ik door. Het is jammer, dat er geen andere spelers dit keer opstonden. Er moest te veel van mij komen en dat kan in zo’n belangrijke wedstrijd niet.”

WEINIG EFFECTIEF

Hellas vergooide zijn kansen in de eerste helft. In het begin bleef het nog aardig bij, maar al snel moesten de weinig effectief spelende Hagenaars het afleggen tegen het frivole spel van de thuisclub. De beweeglijkheid en het technisch vernuft van Thies Berendsen, Tobias Marx en Stijn Hoefnagels kreeg de handen van de enthousiaste fans op elkaar. Bij Hellas sloegen de supporters de handen voor de ogen bij weer een gemiste strafworp of een bal tegen de paal of lat.

De 17-8 ruststand bood al geen perspectief meer voor een spetterende tweede helft. Die kwam er dan ook niet. Het ging iets beter met Hellas, maar dat kwam vooral omdat coach Louw zijn wisselspelers binnen de lijnen liet meegenieten van de overwinning. Aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen bleef zoals altijd reëel: ,,Verloren van een ploeg die dit keer veel beter was. Geen schande, al hadden wij wel wat meer mogen laten zien. Het echte fanatisme ontbrak bij ons.”

Doelpunten Hellas: Pepijn Michielsen (6), Donny Vink (5), Pim van Starrenburg (3), Robin Nagtegaal (2), Ubbo Starrenburg, Loek van Bergen en Henegouwen, Ricardo Holman en Olaf Kouijzer.

Doelpunten Houten: Tobias Marx (8), Thies Berendsen (6), Stijn Hoefnagels (5), Sonny de Jonge (3), Jarn van Gool (3), Job Reumer (3), Rogier Theeuwessen (2) en keeper Rens van Kregten.

Amusementswaarde (****) : Ondanks het eenzijdige spelbeeld toch een partij met een hoog kijkplezier. Dat kwam vooral door Houten, dat de toeschouwers trakteerde op een serie fraaie combinaties en doelpunten. Het ‘vliegertje’ bijvoorbeeld was er één om in te lijsten. Ook de sfeer in de volle The Dome was er een zoals die hoorde bij een topduel. Jammer, dat Hellas geen bijdrage kon leveren.

Scheidsrechters (****) : De arbiters Ruud en Paul Geraets hadden een ‘makkie’. De internationals fluiten topwedstrijden in de BENE-League en dat is andere koek. Dit duel konden zij met hun ervaring moeiteloos tot een goed einde brengen.

Beste Spelers: Die zaten vooral bij Houten. De Duitse hoekspeler Tobias Marx was in bloedvorm. Hij was de uitblinker. Verder is het altijd genieten van de technisch vaardige Thies Berendsen. Zelf makkelijk scorend, maar ook perfect in het aanspelen van de eveneens uitblinkende Stijn Hoefnagels. Doelman Rens van Kregten was een enorme sta-in-de-weg voor de Haagse schutters.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Wedstrijden komend weekend
Cruciaal duel met persoonlijk tintje