Cruciale fase begint

QUINTUS, HELLAS ÉN WHC/HERCULES STRIJDEN OM TOPPLAATSEN EREDIVISIE

De handballers in de eredivisie beginnen na een lange winterstop vanwege het EK aan het tweede gedeelte van de competitie. Nog zes wedstrijden te gaan en alledrie de regioploegen, Quintus, Hellas en WHC/Hercules, kunnen nog kampioen worden en de play-offs halen voor de BENE-League. Drie uitblinkers schatten de kansen in.

Hoe ging het voor de winterstop?

Rick van Ravesteijn, cirkelloper en topscorer Quintus:

,,Voor de winterstop hebben we wisselvallig gespeeld. Soms prima wedstrijden, maar er waren ook partijen bij dat we door de ondergrens zijn gezakt. Dat had niet mogen gebeuren. Toch zijn we koploper door belangrijke overwinningen op het juiste moment. Dat geeft onze kracht aan.”

Wessel Coster, opbouwspeler Hellas, scoorde tegen Quintus dertien keer:

,,Het is bij ons voor de winterstop goed gegaan. Eigenlijk boven verwachting als je ziet welke spelers we na vorig seizoen zijn kwijt geraakt. Daar is vooral eigen jeugd voor in de plaats gekomen. Die jonge gasten doen het erg goed en ontwikkelen zich snel. Wij zijn zeer tevreden, dat we nog steeds zo hoog staan.”

Erwin Roeleveld, hoekspeler WHC/Hercules, maakte tegen Quintus én Hellas het winnende doelpunt:

,,Wij zien een mooie, stijgende lijn in de wedstrijden voor de winterstop. We zijn volwassener geworden in ons spel en maken daardoor minder fouten. De laatste wedstrijden zijn we ook beter op elkaar ingespeeld. Dat we als gepromoveerde club zouden winnen van Hellas en Quintus had niemand verwacht. Daardoor zijn we heerlijk de winterstop ingegaan.”

Wat verwacht je de komende weken?

Van Ravesteijn: ,,Die wedstrijden worden voor ons cruciaal. Als we van de zes wedstrijden er vier winnen, zijn we geplaatst voor de top-2 en dus voor de play-offs BENE-League. We hebben de komende twee partijen wat recht te zetten tegen Volendam en daarna revanche pakken tegen E&O. Dat waren onze slechtste wedstrijden van de heenronde.”

Coster: ,,Wij willen op dezelfde voet doorgaan als voor de winterstop en dan zien we wel waar we eindigen. Een aantal teams staat dicht bij elkaar en dus is er nog van alles mogelijk in  de resterende wedstrijden. Het zou mooi zijn om bij de eerst twee te eindigen, maar wij moeten niks. De druk ligt bij de andere teams.”

Roeleveld: ,,Het niveau van voor de winterstop moeten we doorzetten en dan kunnen we nog een hoop punten pakken. De verwachtingen zijn door die resultaten terecht gestegen en ik denk dat we bovenin kunnen meedoen. Dat zou een mooie prestatie zijn in onze eerste jaar in de eredivisie.”

Wie wordt er kampioen?

Van Ravesteijn: ,,Quintus, omdat wij de meeste, individuele kwaliteiten hebben en de komende wedstrijden ook als team gaan laten zien dat we de beste zijn.”

Coster: ,,Ik verwacht, dat Quintus uiteindelijk eerste zal worden. Ze zijn vanuit de BENE-League meer gewend onder druk te spelen en hebben meer ervaring. Maar het zal tot het einde spannend blijven en dat is mooi voor de fans.”

Roeleveld: ,,Ik verwacht, dat E&O toch kampioen wordt. Van wat ik tot nu toe heb gezien, beschikken zij over het meest complete team.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

BENE-LEAGUE LONKT VOOR REGIOPLOEGEN

De nummers 1 en 2 van de eredivisie spelen een best-of-five. De winnaar is kampioen en promoveert rechtstreeks naar de BENE-League. De verliezer krijgt nog een tweede kans en speelt tegen de verliezer van de play-offs tussen de twee Nederlandse teams die het slechtst presteerden in de BENE-League. De winnaar van die BOF promoveert of blijft in de BL.

Stand top-6 eredivisie (met nog zes wedstrijden): Quintus 23, E&O 22, Hellas 22, Lions 20, WHC/Hercules 20 en BFC 20.

Quintus ontvangt zaterdag Opleidingsteam Volendam; Hellas krijgt E&O Emmen op bezoek; WHC/Hercules gaat naar Havas Almere.

Hellas kandidaat voor titel
Thierry en Yannick met Hellas naar de top