Hellas kandidaat voor titel

HAAGSE HANDBALLERS KLOPPEN E&O EN GAAN OVER DE CONCURRENT HEEN

Met doelman Caspar Hovingh en hoekspeler Troy Oranje in een glansrol, wonnen de handballers van Hellas overtuigend de kraker tegen mede-titelkandidaat E&O: 27-21. Een sterk openingsoffensief vormde de basis voor de eclatante overwinning.

Het wordt dringen in de top van de eredivisie. Ook Quintus won, van Opleidingsteam Volendam, waardoor de Hagenaars en de Westlanders samen met de Emmenaren straks gaan uitmaken welke twee clubs de play-offs voor de BENE-League gaan spelen.

Hellas wilde er vanaf het begin geen twijfel over laten bestaan dat het vol voor de winst ging. Na de nederlaag in Emmen, eerder dit seizoen, was het team van coach Fernando Nunes er alles aan gelegen revanche te nemen. De thuisclub opende sterk en kwam via 5-2 na elf minuten al op een 8-3 voorsprong dankzij Wessel Coster, Ubbo Starrenburg, Kevin Pronk en Pim van Starrenburg.

In die fase etaleerde doelman Caspar Hovingh zijn kwaliteiten door twee strafworpen te stoppen en nog een handvol andere vrije kansen. Hij werd uitgeroepen tot man-van-de-wedstrijd en  dat was met een stoppercentage van 54 procent een terechte beloning. Hovingh trots: ,,Ik heb genoten van deze wedstrijd. Mede door de verdediging kon ik lekker keepen. Ik had het afgelopen week rustiger met mijn studie en daardoor heb ik veel videobeelden en schotanalyses kunnen bestuderen.”

VISITEKAARTJE

De Hagenaars bleven in de eerste helft met succes jagen op een grotere voorsprong. Coster bleef makkelijk scoren en in de slotfase kwam ook aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen na zijn schouderoperatie binnen de lijnen. Drie maanden was de spelbepaler uit de roulatie, maar hij gaf direct zijn visitekaartje af met twee fraaie doelpunten vlak voor het rustsignaal: 15-11.

Ook in de eerste tien minuten van de tweede helft was Hellas oppermachtig. Pim van Starrenburg schoot tweemaal raak vanaf de cirkel, maar moest vervolgens in de verdediging, na zijn derde tijdstraf, met een rode kaart naar de kleedkamer. Daarna werd het de wedstrijd van Troy Oranje. De Vlaardinger in Haagse dienst kreeg het op zijn heupen en scoorde het ene mooie doelpunt na het andere. Niet alleen uit de hoek, zijn specialiteit, maar ook vanaf de opbouw met een onderhands schot.

KAMPIOEN

Oranje glunderend: ,,Ik kreeg veel speeltijd, dus ik dacht: dan zal ik het waarmaken ook. In de hoek werd ik vaak aangespeeld en dan schiet ik ze er wel in. Zeven doelpunten uit negen schotpogingen is een mooi resultaat. Daar ben ik tevreden over. Zo spelend worden wij kampioen.”

Ook Thierry van Zundert droeg met een subtiele lob en een break bij aan de 24-16 voorsprong met nog tien minuten op de klok. Het mooiste bewaarde Hellas voor het laatst. Een ‘vliegertje’, perfect aangespeeld door Tim Fennis en beheerst afgerond door Kevin Pronk, vormde het passende sluitstuk van een boeiend kijkspel.

Doelpunten Hellas: WesselCoster (7), Troy Oranje (7), Pim van Starrenburg (3), Kevin Pronk (3), Ubbo Starrenburg (3), Thierry van Zundert (2) en Loek van Bergen en Henegouwen (2).

Doelpunten E&O: Joost Verjans (4), Calvin van der Scheer (4), Michael Wennink (3), Marnick Houwen (3), Dennis Vesters (2), Daniël van der Ham (2), Lex Baas,  Koen Schoemaker en Jens Flos.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (***) : Hellas speelde een prima wedstrijd. Het was gedreven en ging direct voortvarend van start. Vooral dankzij de snelle combinaties en de bevlogenheid was het aangenaam om naar te kijken. E&O liet zich overrompelen en kwam die tik niet meer te boven.

Coach Freek Gielen verdient het compliment dat hij tactisch alles uit de kast haalde om zijn team in het juiste ritme te brengen. Zijn ingreep om met zeven veldspelers steeds de strijd aan te gaan, leverde veel doelpunten op, maar mocht uiteindelijk niet baten.

Scheidsrechters (****): Laurens van Kessel en Adrian Tanasescu floten opnieuw een sterke wedstrijd. Ze hadden alles onder controle en lieten zich door niets of niemand van de wijs brengen. Tolerant waar het kon en keihard straffend waar dat nodig was. Bezig aan een ijzersterk seizoen!

Beste spelers: Bij Hellas maakten doelman Caspar Hovingh en hoekspeler Troy Oranje veel indruk. Maar eigenlijk speelde de hele ploeg een prima partij. Bij E&O stak niemand er echt bovenuit. Als excuus mag gelden dat Daan Molenbroek wel erg gemist wordt als aanjager en schutter.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Hellas houdt aansluiting, WHC/Hercules haakt af
Cruciale fase begint