Hellas houdt aansluiting, WHC/Hercules haakt af

PETER LOTMAN

Door een 19-19 gelijkspel bij Opleidingsteam Lions behouden de handballers van Hellas de aansluiting met koploper Quintus. De andere Haagse vertegenwoordiger in de eredivisie, WHC/Hercules, moet voorlopig afhaken door de 35-31 nederlaag bij Opleidingsteam Aalsmeer.

Achteraf waren de Hellenen blij met de zwaarbevochten puntendeling. Aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen: ,,Het is een gestolen punt. Wij hebben de hele wedstrijd achtergestaan en kwamen pas in de laatste minuut op voorsprong. Lions maakte vijf seconden voor tijd de gelijkmaker. We hebben niet op ons niveau gespeeld. Als team is er geknokt en dat is een positief resultaat, dat we kunnen meenemen naar de resterende wedstrijden.”

Ook opbouwer Wessel Coster, met zeven doelpunten topschutter, was tevreden met het ene punt. ,,Jammer natuurlijk, maar de hele wedstrijd achterstaan en dan toch nog een punt stelen, dan mag je niet mopperen. We hebben helaas te veel open kansen gemist. En Lions speelde een goede wedstrijd.”

Doelpunten: Coster (7), Starrenburg (3), Oranje (3), Van Starrenburg (2), Fennis (2), Pronk en Van Bergen en Henegouwen.Einde succesreeks

WHC/Hercules kon de succesreeks van zeven gewonnen wedstrijden op een rij niet continueren. In Aalsmeer ging het team van coach Makay met 35-31 onderuit. De Hagenaars begonnen goed met vlot aanvalsspel en fraaie doelpunten. Dat leverde een voorsprong op van 4-8, 6-10 en 9-13. Vooral Erwin Roeleveld was, ondanks zijn schouderblessure, doeltreffend. Ook zijn aanspelen naar cirkelloper Jonah Baak was klasse. De break van Tom Scheepmaker, afgerond met een subtiele draaibal, was het hoogtepunt van de eerste helft.

Het lukte het combinatieteam niet die goede vorm vast te houden. Bij de rust had de thuisclub de rollen al omgedraaid van 13-15 naar 17-15. Direct na het wisselen werd het zelfs binnen vijf minuten 19-15 en kwam WHC/Hercules steeds meer in de problemen. De verdediging kreeg geen grip op het snelle en behendige spel van Jesse van der Linden en Christiano Olivacce. Twee talentvolle Hagenaars afkomstig van Hellas, die met succes voor Aalsmeer uitkomen.

Doelpunten: Roeleveld (10), Scheepmaker (5), Vleeshouwer (5), Luca Baak (4), Jonah Baak (3), Vogelaar (3) en Coster.

Hellas PubQuiz 2020
Hellas kandidaat voor titel