DE OPTIES VAN JORIS WITJENS

HANDBALTRAINER HEEFT DE CLUBS VOOR HET UITKIEZEN

Den Haag – Joris Witjens van DIOS is nog niet zo lang trainer. Toch heeft hij de clubs voor het uitkiezen. Zijn naam valt overal waar een trainer vertrekt. Deze krant beoordeelt de opties en kijkt wat op dit moment het best bij hem zou passen.

Sinds het vertrek van trainer Eelco Overkleeft bij Quintus draait de trainerscarrousel in de handbalregio op volle toeren. Michielsen weg bij Hellas, De Klerk bij Hercules, Plugge bij Westlandia, Zwinkels bij Verburch en vrijwel zeker Witjens zelf bij DIOS. De spoeling is dun en daarom staat Witjens zelfs als beginnend oefenmeester volop in de belangstelling.

Het kan vreemd lopen voor de pas 34-jarige Hagenaar. Voor het eerst als hoofdtrainer werkzaam in de eerste divisie bij DIOS en direct al genoemd als opvolger bij de grote clubs. De opties voor de oud-speler van Hellas:

QUINTUS

Deze topclub komt te snel voor Witjens. De Sectie Topsport heeft hem bovenaan het lijstje staan vanwege zijn bewezen kwaliteiten. Hij heeft de potentie om op dat niveau te gaan werken, maar een tussenstap is aan te bevelen. (Sub)top eredivisie is toch wat anders dan eerste divisie. De overgang is meteen wel erg groot. Bovendien is het niet eenvoudig de bewierookte Overkleeft direct al op te volgen. Die trein komt naderhand nog wel eens voorbij.

HERCULES

Mooie club die goed bij Witjens zou passen. Er zit veel talent en hij bouwt graag aan een jonge talentrijke ploeg. De technische leiding en de spelers zouden de ambitieuze Witjens graag willen inlijven. Het zou een mooie tussenstap zijn, maar ook hier geldt dat het wel erg snel gaat in de trainersloopbaan van Witjens. Bovendien mist hij doordeweeks op de trainingen vier talenten die op de Handbal Academie zitten. Dat is niet zo lekker werken.

DIOS

De huidige club van Witjens stelt alles in het werk om hem te behouden. Hij heeft daar in twee seizoenen uitstekend werk verricht. De ploeg die bekend stond om louter fysiek handbal, laat tegenwoordig aantrekkelijk technisch spel zien. Onder moeilijke omstandigheden heeft Witjens zich knap staande gehouden. Maar hij lijkt daar inmiddels toch wel zo’n beetje klaar te zijn.

VERBURCH/WESTLANDIA

Mooie, solide clubs, maar verenigingen uit de lagere divisies komen niet aanmerking voor de ambitieuze Witjens. Dat niveau is hij ondanks zijn jonge leeftijd en geringe trainerservaring toch al ontstegen. Hij wil en kan in sneller tempo doorstoten naar de top als trainer/coach.

HELLAS

De beste keuze voor Witjens. Een mooie tussenstap ook. Hellas zit in zijn hart gebakken. Hij is er, met succes,  jeugdtrainer en jeugdsport coördinator. Hij heeft er zelf op hoog niveau gehandbald (landstitel 2008) en voelt zich een Helleen. Wordt alom gewaardeerd binnen de club en zou de ideale man zijn om de vrouwenploeg uit het slop te trekken. Desnoods met een wat oudere, wijze ‘praatpaal’ naast zich.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

Kom kijken naar het EK Handbal voor politievrouwen in de Hellashal!
Van de Voorzitter