DERBY OVERSCHADUWD DOOR HOOFDBLESSURE THOMAS BELTMAN

AD SPORT / Peter Lotman – De Haagse stadsderby tussen WHC/Hercules en Hellas werd overschaduwd door een ernstige botsing tegen het einde van de wedstrijd. Tim Frenk van de thuisclub en Helleen Thomas Beltman kwamen ongelukkig hard met elkaar in aanraking en Beltman bleef buiten bewustzijn op de grond liggen. De beide ploegen en de scheidsrechters besloten vervolgens de partij anderhalve minuut voor het einde te staken.

Op dat moment leidde Hellas met 27-29, maar voor niemand was de uitslag nog van belang. Het gelegenheidskoppel Yvonne Wijtenburg/Laurens van Kessel, dat een uitstekende wedstrijd floot, nam in overleg met de beide clubs de enig juiste beslissing. Beide teams en scheidsrechters besluiten niet door te spelen

Coach Maarten Roestenburg: “Het was een sportief gebaar van WHC/Hercules om de wedstrijd niet meer uit te spelen en de stand van dat moment als uitslag neer te zetten. Ook de scheidsrechters verdienen daarvoor een compliment. Er waren te veel emoties om nog door te gaan. Gelukkig gaat het goed met Thomas heb ik begrepen.”

Het engste

Ook keeper Caspar Hovingh van Hellas was onder de indruk van het gebeurde en was het ermee eens dat de wedstrijd werd gestaakt. “Ik stond er vlakbij toen de botsing gebeurde en het was het engste wat ik ooit gezien heb. Ik kan ook geen analyse geven van die wedstrijd na zo’n ongeluk. De wedstrijd is dan niet belangrijk meer.”

Overigens was de derby tot dat fatale moment het aankijken meer dan waard. Twee teams die wilden winnen en daar ook alles voor gaven. Een hoog tempo en qua scoreverloop stuivertje wisselen. Dan weer was de thuisclub een tikkeltje beter en kwam met drie doelpunten op voorsprong. Vervolgens kreeg Hellas de overhand, bleef rustig en trok de stand weer gelijk. Op basis van een goede verdediging en een prima keepende Caspar Hovingh kwam Hellas in de loop van de tweede helft van een 23-20 achterstand op een 23-26 voorsprong.

Coach Bart de Koning van het Combinatieteam: “Goed geknokt van beide kanten. Veel mooie aanvallen over en weer en ook veel energie. Dat belooft wat voor volgend seizoen voor de derby’s. Op weg naar de aansluiting bij 27-29 vond die botsing plaats en is vanwege de consternatie terecht besloten niet verder te spelen.”

Doelpunten WHC/Hercules: Jari van de Moosdijk (6), Tim Frenk (5), Ziggy Eijsenring (4), Lars Vogelaar (3), Jonah Baak (3), Kjeld Meijnen (2), Tom Scheepmaker (2), Michel Verbeij en Koen Houdijk.

Doelpunten Hellas: Thomas Beltman (5), Olivier Beltman (5), Yannick van Zundert (4), Thierry van Zundert (4), Loek van Bergen en Henegouwen (4), Koen de Vreeze (3), Pim van Drimmelen (3) en Ubbo Starrenburg.

foto: Jet van Bergen en Henegouwen

Beltman weer bij bewustzijn na botsing: ‘Ik kan me voorstellen dat de toeschouwers erg geschrokken zijn’
Overlijdensbericht - Joop van der Water