DERBY TUSSEN QUINTUS EN HELLAS ZORGT VOOR VEEL KIJKPLEZIER

STERKE EERSTE HELFT BEZORGT DE WESTLANDERS DE OVERWINNING

Een heerlijke wedstrijd! De streekderby tussen Quintus en Hellas was niet van het allerhoogste technisch niveau, maar daardoor viel er juist veel te genieten. Toen de kruitdampen waren opgetrokken bleken de Westlanders met 29-26 de overwinnaar. Met bij Hellas keeper Storm Bolman als uitblinker en bij Quintus spelbepaler Timo Blom.

Het was een duel met een merkwaardig spelverloop. De thuisclub begon met een overrompelings-offensief en stond binnen tien minuten op een 5-1 voorsprong. Het was, dat de Haagse goalie Storm Bolman nog een handvol vrije schoten stopte, anders was de partij toen al beslist. Hellas herstelde zich enigszins, waarbij het opviel dat krachtmens Ricardo Holman drie keer fraai scoorde maar de rest van de partij droog bleef staan. Datzelfde gold trouwens voor topschutter Marnix Roos, die de openingstreffer binnenschoot, maar daarna geen kans meer kreeg van de Haagse verdedigers.

Bij Quintus werd het scoren overgenomen door de uitblinkende Timo Blom. Zijn aanjagende kwaliteiten waren opnieuw fenomenaal en zijn afronding na weergaloze passeeracties doeltreffend. Soms vraag je je wel af of hij af en toe niet een tikkeltje moet temporiseren. Hij gaat maar door in een hoog tempo richting het vijandelijke doel. Soms zelfs te snel voor zijn ploeggenoten.

BEHEERST SCOREND

Ook de altijd beheerst scorende Youri Schutte was bij de Heulse formatie weer het aankijken meer dan waard. De strafworpen schiet hij zó beheerst en gevarieerd binnen, dat de keepers er nauwelijks kijk op hebben. En dit keer liet hij ook zien, dat hij van oorsprong een linkshandige opbouwer is. Zijn sprongschot was van grote klasse.

Blom, Schutte en de snelle Vince Zwirs zorgden ervoor dat de 18-11 voorsprong bij de rust de zorgen had weggenomen bij coach Neso Saponjic.

Waarbij de Westlanders een spetterende eerste helft afsloten met een perfecte ‘Fliegende Göppinger’ aangespeeld door René de Bakker en afgerond door, wie anders, Timo Blom.

Stelde het team van coach Richard Rijkens daar dan niets tegenover? Jazeker wel, maar dan vooral in het tweede half uur. Pas bij 21-13, in de zesde minuut, kwamen de Hagenaars in hun ritme. Tot die tijd werden ze knap in de tang gehouden door de sterke Westlandse verdediging. Thierry van Zundert, Thomas Beltman, Michael Pronk en broer Kevin zorgden met fraaie doelpunten voor 21-17. En plotseling geloofden ze er weer in. Toen vervolgens drie spelers van Quintus achter elkaar naar de strafbank werden gestuurd, leken de rapen gaar.

GEMISTE AANSLUITING

Dat was hét sein, zo leek het, voor Hellas om de aansluiting te vinden. Maar juist de thuisclub scoorde door Timo Blom en Nick Schot tweemaal. Dat mocht Hellas zich aanrekenen, want met zo’n numerieke meerderheid in de dekking mag dat niet gebeuren.

Toch kropen de Hellenen toen alles weer ‘normaal’ was dichterbij. Kevin Pronk en Olivier Beltman zorgden voor 25-23 en ook in die fase stond Storm Bolman weer paraat om de nodige schoten te pareren.

Bij 26-24 brachten Ali Ahmedov en René de Bakker wat lucht: 28-24. Ook doelman Cas van der Harst liet toen zijn kwaliteiten zien. Met de break van de snelle Vince Zwirs was het bij 29-24, met nog één minuut op de klok, gedaan. De doelpunten van de prima spelende beide Thierry’s (Van Zundert en Van Zielst) brachten alleen nog de einstand op een keurige 29-26.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (****): Ondanks dat er nogal wat mis ging, was het tóch een boeiend spektakel. Prachtige doelpunten, flitsende acties, maar ook opvallende missers en merkwaardige technische fouten. Die mankementen namen de toeschouwers graag op de koop toe.

Scheidsrechters (***): Steffan van Laarhoven en Sjoerd Thijssen floten eigenlijk op de manier zoals de spelers van beide teams handbalden. Hoog tempo, veel heen en weer, geen moment rust en heel doelgericht. Daardoor verliep de partij hectisch en was het misschien goed geweest om af en toe even stoom te laten afblazen. Zij zaten er met hun veertien tijdstraffen wel vanaf het begon kort bovenop.

Doelpunten Quintus: Timo Blom (8), Youri Schutte (7), Ricardo Holman (3), Vince Zwirs (3), Nick Schot (2), Ali Ahmedov (2), Jorian Baauw (2), René de Bakker (1) en Marnix Roos (1).

Doelpunten Hellas: Olivier Beltman (7), Thierry van Zundert (4), Kevin Pronk (3), Thierry van Zielstj (3), Michael Pronk (2), Thomas Beltman (2), Dave Uijtdewillegen (2), Joey van Dalen (2) en Yannick van Zundert (1).

AD SPORT/PETER LOTMAN

Wijnproeverij - 17 december!
RICARDO HOLMAN EN THIERRY VAN ZUNDERT ZATERDAG EVEN GEEN VRIENDEN