RICARDO HOLMAN EN THIERRY VAN ZUNDERT ZATERDAG EVEN GEEN VRIENDEN

BOEZEMVRIENDEN IN DERBY QUINTUS-HELLAS TEGENOVER ELKAAR

Ze kennen elkaar al vanaf hun geboorte. Ricardo Holman (net 29) en Thierry van Zundert (bijna 29) zijn boezemvrienden. Ze zijn altijd met elkaar opgetrokken, maar zaterdag zijn ze even geen vrienden. Dan staan ze tegenover elkaar in de altijd beladen derby tussen Quintus en Hellas.

Die vriendschap dateert dus al vanaf hun jongste jeugd. Hun vaders René van Zundert en Arold Holman handbalden óók en zijn al vrienden sinds ze op de basisschool zaten. Sindsdien komen ze bij elkaar over de vloer.

,,Vandaar dat wij elkaar kennen sinds dat we baby’s waren”, vertelt Thierry van Zundert. ,,We hebben talrijke verjaardagen, vakanties en feestdagen samen meegemaakt.”

,,Lekker kanoën en allerlei sportieve dingen doen”, vult Ricardo Holman aan. ,,Altijd bezig en altijd heel gezellig.”

Ricardo zette de eerste handbalpasjes bij Rowah in Waddinxveen. Naderhand stapte hij over naar de A-jeugd bij Hellas waar Thierry al speelde. Samen werden ze Nederlands kampioen in het seizoen 2011/2012. ,,Een ongelofelijk mooi moment, dat we nooit zullen vergeten”, zeggen ze in koor. Daarna handbalden ze in de hoofdselectie van Hellas totdat Ricardo er op zijn 26e jaar mee stopte. ,,Het was tijd voor andere zaken. Ik heb toen drie jaar op een lager niveau bij de Meeuwen in Rotterdam gespeeld.”

Totdat zijn vroegere trainer bij Hellas, Neso Saponjic, hem overhaalde naar Quintus te komen waar hij inmiddels de technische leiding had. ,,Het goede contact met Neso, die er ook voor mij was in moeilijke tijden, gaf daarbij de doorslag”, vertelt Holman.

DIEPTEPUNT

Die moeilijke tijd van zijn handbalvriend herinnert ook Thierry van Zundert zich nog goed. ,,Ricardo was nauwelijks in staat om te sporten vanwege de ziekte van Pfeiffer. Dat was voor hem echt een dieptepunt. Toen heeft hij laten zien, dat hij goed met tegenslagen kan omgaan. Een doorzetter, die wanneer hij een doel voor ogen heeft, zich daar op kan focussen tot hij dat doel heeft behaald.”

Op zijn beurt omschrijft Holman het karakter van VanZundert. ,,Thierry is super spontaan en je kunt hem overal makkelijk bij hebben. Een fijne gast, die energiek is en optimistisch. Ook is hij typisch een teamspeler met wie het prettig was om samen in één ploeg te handballen.”

Handbaltechnisch verschillen de beide vrienden nog al van elkaar. Ricardo Holman is de man met het keiharde schot en iemand die beschikt over veel kracht dat hem goed van pas komt in het middenblok van de verdediging.

Thierry van Zundert daarentegen moet het vooral hebben van zijn snelheid, techniek en onweerstaanbare val/knikworpen. ,,Die zijn van hoogstaand niveau”, geeft Holman toe. ,,Ik moet het van mijn kracht hebben en ga aanvallend vanaf de opbouw graag de confrontatie aan. Dat komt ook, omdat ik fanatiek ben en een hekel aan verliezen heb.”

Dat laatste komt mooi uit, want als ze zaterdag in de derby Quintus-Hellas (20.45 uur, Kwintsheul) tegenover elkaar staan, gaat het alleen maar om winnen bij de beide sportmensen. Ze kijken allebei met veel plezier uit naar de krachtmeting.

STRIJDLUST

,,Altijd bijzonder die wedstrijden tussen ons”, zegt Van Zundert. ,,Dat komt, omdat Hellas en Quintus goed handbal spelen, maar qua speelstijl toch erg verschillen. Kwalitatief goed handbal en veel strijdlust zorgen altijd voor een spetterende partij.”

,,Het zal ook spannend worden”, verwacht Holman. ,,De wedstrijd motiveert ons behoorlijk. Wij presteren wisselend. Hebben goede partijen gespeeld, ook tegen sterke teams, maar die leverden soms net geen punten op. Ik verwacht, dat we de tweede seizoenshelft de overwinningen naar ons toe gaan trekken. Zaterdag zou een mooi begin zijn.”

De strijd aangaan met elkaar, beschouwen de twee vrienden toch wel als bijzonder. Holman: ,,Het zal even wennen zijn, omdat we het nu tegen elkaar opnemen. Maar ik probeer het te benaderen als een gewone wedstrijd met Thierry als tegenstander zoals ieder ander.”

En Van Zundert: ,,Zodra het eerste fluitsignaal klinkt, ben ik alleen maar met de wedstrijd bezig. Dan is het ons team versus het andere team. Wie er dan tegenover mij staat, kan ik in het veld loslaten. We zullen altijd vrienden blijven, al is hij zaterdag óók mijn tegenstander.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Foto Patrick Dolkens