Dilemma voor Hellas in derby tegen Hercules

Den Haag – De Haagse handbalderby tussen de mannen van Hellas en Hercules heeft zaterdag een extra dimensie voor de Hellenen. Het team van coach Giovanni Voskuil moet strategisch rekenen of het die wedstrijd wel wil winnen. Een bizar uitgangspunt.

Het is de laatste wedstrijd van de reguliere competitie, waarna begin maart de play-offs beginnen voor behoud van het eredivisieschap. E&O en Swift Arnhem, de nummers een en twee, doen mee om een plaats in de BENE-League. De overige tien eredivisieploegen worden verdeeld over twee poules. Hellas staat nu op de vijfde plaats en wordt zo als de zaken er nu voor staan volgens het schema ingedeeld bij Lions 2, Aalsmeer 2, Bevo 2 en Hercules. De andere groep met Houten, Tachos, Venlo, Aristos en Haro is beduidend lastiger.

Coach Voskuil staat dus met zijn spelers voor een groot dilemma. Als Hellas zaterdag wint van Hercules en Houten verliest volgens verwachting van koploper E&O, dan gaat de Haagse ploeg Houten voorbij op de ranglijst. Hellas komt dan als nummer vier in die tweede poule terecht. Houten heeft namelijk 26 punten (doelsaldo +36) en Hellas 25 punten (+12).

Coach Voskuil: ,,Een merkwaardig probleem voor ons door deze vreemde competitieopzet. Het gunstigste voor ons is om zaterdag tegen Hercules gelijk te spelen of te verliezen. Maar dat wil je ook niet als sportman. Afgelopen zondag in de rust tegen Lions heb ik gezegd: als we vandaag winnen, moeten we zaterdag van Hercules verliezen. Nou, je kunt je voorstellen welke reactie daarop kwam. Verliezen van de aartsrivaal is een doodzonde. Wij zijn in vorm, dus het moet eigenlijk niet uitmaken in welke poule wij komen. Maar ja, sommige tegenstanders liggen ons nu eenmaal beter.”

De derby tegen stadgenoot Hercules begint zaterdag in de sporthal aan de Laan van Poot om 20.00 uur.

AD SPORT/PETER LOTMAN

HBJ naar Denemarken
Bart Uijtdebroek: "oefensessie Feijenoordkeepers een succes"