DIOS bijt fel van zich af

DIOS BIJT FEL VAN ZICH AF

HELLAS LAAT ZICH AFBLUFFEN DOOR DORPSCLUB

PETER LOTMAN

Den Haag – Vol ongeloof en zwaar teleurgesteld dropen de handballers van Hellas af naar de kleedkamer. Wat onmogelijk leek, was dan toch gebeurd. Streekrivaal DIOS was er in geslaagd de grote buurman een gevoelige tik op de neus te geven. Op de 24-25 zege van de ploeg uit Den Hoorn, met een uitblinkende doelman Yannick Pico, viel niets af te dingen.

Het contrast na af loop van het boeiende kijkspel was opvallend. Treurende Hellenen aan de ene kant en uitzinnige spelers van DIOS even verderop. De machtige Haagse club die zo graag snel wil terugkeren naar de eredivisie tegen de eenvoudige dorpsclub. De ploeg van de ervaren oefenmeester Nico Stet, die zes keer in de week traint, tegen de formatie van de net begonnen coach Joris Witjens, die zijn spelers met moeite tweemaal bij elkaar krijgt. En uitgerekend Witjens, die in hart en nieren een Helleen is, bezorgde zijn vroegere club de mokerslag.

Voorzitter Ian Pottuyt van DIOS is ook speler van het eerste team, maar hij moest geblesseerd aan de kant blijven. Met een ironische grijns om zijn mond merkte hij fijntjes op: ,,Ik denk dat wij nu wel één keer per week kunnen gaan trainen.”

Coach Witjens vierde intussen zijn eigen feestje. ,,Onvoorstelbaar,” kon hij nog uitbrengen. ,,Ik had gehoopt dat we niet zouden worden weggespeeld. Heb er alles aan gedaan de ploeg op scherp te krijgen. Dat is gelukt. Wat een inzet.”

Hellas liet zich direct in het begin al overrompelen. De sterk spelende Robin Huisman bracht DIOS met venijnige sprongschoten op een 1-4 en 2-5 voorsprong. Dat had voor de thuisclub al het signaal moeten zijn, dat er deze avond niet te spotten viel met de wilskrachtige opponent.

Maar alleen de onvermoeibare Daan Kulker leek de ernst van de situatie in te zien. Hij bikkelde als nooit tevoren en zorgde er bijna in zijn eentje voor dat Hellas in het spoor kon blijven. Bij 10-10 was de schade hersteld en begon de strijd opnieuw. Samir Benghanem bracht de thuisclub vlak voor de rust zelfs op een 14-12 voorsprong.

Na de rust verdwenen Steve Pottuyt en Frank Koole vlak na elkaar naar de strafbank omdat zij de bal, al dan niet expres, met de voet tegenhielden. Van die numerieke meerderheid profiteerde Hellas direct: 17-13. Vooral de lobjes van Kulker en Beghanem waren juweeltjes.

Op dat moment verwachtten de supporters van Hellas en vreesden de fans van DIOS dat het doemscenario van een forse nederlaag alsnog zou ontstaan. Maar de ploeg uit Den Hoorn rechtte de rug, gooide er nog wat extra energie tegenaan en knokte zich knap terug tot 20-20. Coach Stet van Hellas nam een time-out en schakelde over op een 4:2 dekking.

Het bracht DIOS niet van de wijs. De hand van coach Witjens was vervolgens zichtbaar, want zijn adepten bleven gedisciplineerd handballen. De uitblinkende broers Mike en Steve Pottuyt zorgden voor 23-23. Bij 24-24 was de spanning te snijden en toen Frank Snelder met een van zijn verwoestende schoten 24-25 liet aantekenen, nam Witjens een tactische time-out. Met minder dan een minuut op de klok maakten beide ploegen nog een aanvallende fout en kon DIOS tot verbijstering van Hellas als winnaar de kleedkamer opzoeken.

Doelpunten Hellas: Daan Kulker (10), Loek van Bergen en Henegouwen (5), Samir Benghanem (3), Richard Werner (3), Stefan Coster, Jelmer Laernoes en Semmy Boekee.

DIOS: Robin Huisman (8), Frank Snelder (5), Steve Pottuyt (4), Frank Koole (3), Mike Pottuyt (2), Carlo van Leeuwen (2) en Vincent Kwint.

AD HAAGSCHE/DELFTSE COURANT

Vrouwen Hellas Hellas ongeïnspireerd