DRAMATISCH COMPETITIESLOT HELLAS

HAAGSE HANDBALSTERS  DEGRADEREN UIT DE EREDIVISIE

Den Haag – Wat de laatste weken al werd gevreesd, is dan toch waarheid geworden. De handbalsters van Hellas, de paradepaardjes van de roemruchte Haagse club, zijn gedegradeerd uit de eredivisie. De ruime 29-20 overwinning op E&O was niet voldoende, omdat DSS onverwacht won bij SEW. Coach Joris Witjens: ,,Een drama voor de club.”

Het was een trieste aanblik direct na afloop van het duel. Hellas had zojuist de beste wedstrijd van de nacompetitie gespeeld en moest een paar minuten wachten op de uitslag van concurrent DSS. De spanning droop van de gezichten. Toen het verlossende bericht eindelijk doorkwam, barstte sommige speelsters en supporters in tranen uit. Het was het slot van een emotionele avond of eigenlijk van een heel seizoen vol narigheid.

Want niet die ene wedstrijd tegen E&O bepaalde het lot van Hellas. Dat besefte ook spelmaakster Talisa Groen. ,,We hebben het na de winterstop in een heleboel andere wedstrijden laten liggen. We begonnen de nacompetitie met vier bonuspunten en daarna hebben we niks meer gewonnen. Als we twee partijen zo gespeeld hadden als vanavond waren we veilig geweest,” concludeerde de uitblinkende Groen, die nog niet weet of ze volgend seizoen doorgaat bij Hellas.

Voorzitter Anneke van Zanen-Nieberg hoopt op een snelle terugkeer. ,,Aan onze stand zijn we verplicht volgend seizoen direct te promoveren. Wij horen in de eredivisie thuis. Dit ongelukje had nooit mogen gebeuren. Maar de vereniging is sterk genoeg om dit op te vangen.” Dat zal trouwens nog een hele toer worden. De sterk keepende Sanne Leenders stopt en ook routinier Lisanne van Vliet werd na afloop uitgezwaaid. Zonder die twee en het mogelijk vertrek van Groen wordt zelfs de eerste divisie een zware opgave voor de veelvoudig landskampioen.

Voor de Hellenen die de grote successen hebben meegemaakt, was het een bittere avond. Mieke Pottuyt, Hannie de Kok en Ingrid van Koppen, samen op de tribune, vormden destijds een gouden trio bij de succesvolle Haagse ploeg. ,,Vreselijk voor die meiden. En heel slecht voor de vereniging, vooral ook omdat er weinig jeugd achter zit zoals in onze tijd.” En ook Nico Stet, die vorig jaar Hellas als interim-trainer in de eredivisie hield, was aangeslagen. Hij werd landkampioen, won twee keer de beker en zag zijn club zaterdag van het voetstuk storten. ,,Ik kan het niet geloven. Dit doet zo’n pijn.”

Grootmeester Jan Alma, die de basis legde voor alle Hellas-successen, volgde vanwege zijn  gezondheid de wedstrijd vanuit huis. ,,Te lang geteerd op de oude roem. Er had veel eerder ingegrepen moeten worden. De gelatenheid binnen de club verbaast mij het meest. Je zag het mijlenver aankomen.”

Voor de jonge garde van Hellas is het extra zuur. Babette van Arem, met tranen in haar ogen: ,,Ik had het niet verwacht. Dacht echt dat we het zouden redden. Wie verwacht nou dat DSS, dat geen wedstrijd had gewonnen in de competitie, wint bij SEW?” En ploeggenoot Shantella Smid, die met twaalf doelpunten een hoofdrol opeiste: ,,Spelen we een goede wedstrijd en dan levert het nog niks op. Dit is ontzettend onverdiend.”

Beginnend oefenmeester Joris Witjens zat er doorheen. ,,Ik begon aan de klus met als inzet de kampioenspoule. Het wordt degradatie. Slechter kan dus niet.”

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

ÓÓK DE MANNEN VAN HELLAS IN HET NAUW